Berghs pedagogik
Berghs har alltid utmärkt sig genom att vara en skola med nära kontakter till branschen. Vi levererar kurser med hög relevans och aktualitet. En kurs eller ett program på Berghs leder ofta direkt till nya arbetsuppgifter, kompetenser eller ett nytt jobb.
Hur kan vi beskriva vår pedagogik?
Det har gjorts satsningar att förklara den många gånger. Den mest övergripande termen är nog Action based learning, det vill säga att vi låter verkliga problem utgöra kärnan i kurserna. Berghs pedagogik är dynamisk och utvecklas ständigt med våra lärare. Vi testar kontinuerligt nya verktyg och metoder och har framgångsrikt utvecklat en undervisningsmodell bestående av följande huvuddelar:
Action based learning är praktiskt lärande. Vi lär genom handling, inte bara teori, till exempel genom kundcase. Detta ger deltagarna insikt i praktisk kunskapstillämpning, samarbete och gruppdynamik. Det följer principen att vuxna lär sig bäst genom handling. Genom praktiskt arbete - individuellt eller i grupp - stärks deltagarnas förmåga att fatta kloka beslut. Vi ser lärandeprocessen som iterativ; vi uppmanar att testa, utvärdera och förbättra. Misstag blir lärdomar och reflektion avslutar inlärningen.
Att välkomna olika perspektiv innebär att värna om inkludering och mångfald. Genom att ha en stor mängd lärare som ger sitt perspektiv på ett ämne, och sammanföra studenter med olika yrkesinriktningar och erfarenheter främjas kreativitet och förståelse.
Empati och respekt är viktigt för att utmana studenternas tankemönster, vilket främjar kritiskt tänkande och djupare diskussioner. Inkludering ser till att varje individ känner sig sedd och hörd, vilket stärker självkänslan och motivationen att delta aktivt.
Andragogik beskriver inlärningsprinciper och metoder anpassade för vuxna, i kontrast till pedagogik som gäller för barn. Det betonar vuxnas behov, erfarenheter och motivationsfaktorer, vilket skapar mer relevanta och engagerande inlärningsupplevelser.
FAKTA
- Våra lärare är yrkesverksamma och våra traditioner förs ofta vidare genom att tidigare studenter kommer tillbaka som lärare.
- Vi strävar efter att vara i framkant inom utbildning och pedagogik.
- LAB (Learning According to Berghs): Alla kursansvariga genomgår en pedagogisk onboarding.
- Vi har inga tentor och minimalt med teori. Istället jobbar vi med verkliga, case-baserade problem där samtal och samarbete står i fokus.
- Tillämpat lärande, reflektion och feedback är centralt för oss.
- Vi värderar teorier och modeller pragmatiskt - efter hur väl de fungerar i praktiken.
- Vi arbetar med uppgifter, workshops och gruppcase för att dela erfarenheter .
AI OCH LÄRANDE
- AI kan stötta utveckling av innehåll, lektionsplanering och lärodesign. Dessutom kan AI assistera deltagare och studenter under läroresan. Men det finns även stora utmaningar när du släpper in AI i klassrummet, det förändrar din roll som kursansvarig lärare.
- De nya AI verktygen påverkar inte bara kommunikationsvärlden utan självklart hur vi undervisar. Vår inställning på Berghs är att det är viktigt att prata om AI och reda ut allt från etik till att utforska användningsområden.
- Alltmer forskning visar att framtiden tillhör de som lär sig använda AI - och det gäller verkligen alla som undervisar. Samtidigt kommer styrkeförhållandet i klassrummen skifta när studerande får tillgång till helt nya verktyg - det är fortfarande outforskat hur vi bäst ska inkorporera AI som lärostöd.
Här är Berghs AI policy - vi hoppas den kan vara till stöd till dig när du möter dina studerande. Hör gärna av dig om du har frågor.
Det finns utmaningar som du som kursansvarig behöver ta i beaktning när det gäller AI som rör din undervisning, ämnet som du ska prata om och hur du vill att studenter eller deltagare ska förhålla sig till AI.
- När det gäller din expertis och praktik så är det bra att berätta för deltagare hur det ser ut i din bransch och vilken roll AI spelar. Ge gärna flera perspektiv.
- Berätta om hur du undervisar och vad du förväntar dig av studenterna, kommer du tillåta AI eller vill du begränsa det? Kommer du att själv använda AI för att bedöma deras inlämningar (viktigt att du berättar hur).
- Ta reda på vilken AI nivå som finns i gruppen/klassen. Ett av de stora problemen för oss lärare är att det finns stor skillnad på förkunskaper och användning av AI. Det gäller speciellt om du vill använda AI i kursmoment. Du behöver ha en plan för att stötta dem som inte använt AI - kanske genom att rekommendera dem att ta någon/några introkurser om AI som finns på nätet. Likaså vara beredd på att det kan finnas riktiga AI proffs i en grupp.
- Ta den etiska diskussionen om AI redan från start. Lyssna in och var öppen för de frågor som dyker upp. Utgå från något dilemma som: Är det rätt att statsministern bollar idéer med sin AI? Är det OK att Ebba Busch i sitt sommartal haft ett fejk citat från en forskare - och inte faktagranskat material från AI - och sedan säger nåt i stil med: Hoppsan, det var inte bra….! . Är det OK att konstnärers uttryck kopieras eller författares stil stjäls? Eller att företag representeras av avatarer?
I etiska dilemman finns det ofta skilda åsikter och det är okey att inte vara överens, det är diskussionen som är viktig och du som lärare kan visa att du är öppen för att ta den.
Några viktiga frågor:
- Var transparent och öppen kring hur du ser på AI och att du förväntar dig samma av dem.
- Om deltagare lämnar in texter skrivna av AI och du använder AI för att rätta så sker i princip inget aktivt kunskapsutbyte - du vet inte om de lärt sig något och de kanske inte förstår din feedback.
- Testa deras kunskap genom diskussioner och feedback. Se till att studenter pratar om sina förslag och att de demonstrerar sitt lärande.
- Om de använder AI för uppgifter så be dem beskriva sin process och interaktion - gör det till en del av redovisning och analys.
- Alla använder olika GPT:er och det finns skillnad mellan dem. Varför inte testa olika modeller genom att ge dem samma prompt och sedan diskutera de olika svaren. Låt studenter/deltagare göra utvärderingen. Det stärker deras kritiska tänkande.
Lärandets kontext - de fyra O:na
På Berghs vill vi utforska och utveckla vårt sätt att se på utbildning. En viktig del är att ifrågasätta och tänka till kring kontexten där lärandet sker. Vi har tagit fram konceptet den fyra O:na som står för Outside, Outsourced, Online och Onsite. Här förklarar Joakim Thulin och Camilla Wallander mer.
learning courts i klassrummet
