Joakim Arhammar

Gör?

Contentstrateg på Bonnier News Brand Studio.

Bakgrund

Jag är en utbildad journalist som gick direkt till byråsida. Jag har jobbat med content marketing med fokus på digitalt sedan 2007 och det har aldrig varit roligare än nu. Jag har gjort det mesta inom content marketing, både strategiskt och operativt, men tycker ändå att jag lär mig något nytt varje dag. 2016 skrev jag och min medförfattare Pontus boken Content marketing för alla, som ledde till att vi tilldelades priset Årets branschgärning på Swedish Content Awards.

Vad inspireras du av?

Inom kommunikation: Smarta lösningar, gärna med tekniken som hjälp.

Har du någon hobby/vad gör du på fritiden?

Mitt jobb är min största hobby, så allt som rör kommunikation och marknadsföring intresserar och engagerar mig. I övrigt så lägger jag mest tid på familjen, även det en blandning av nytta och nöje.

Varför valde du att bli kursansvarig på Berghs?

Av flera anledningar. Den kanske roligaste delen är att jag som kursansvarig får samla ihop ett riktigt dream team av branschens mest kunniga personer som kan komplettera mina egna kunskaper och skapa marknadens bästa kurs i content marketing. Det är målet åtminstone. Gästföreläsarna, tillsammans med alla nya perspektiv från kursdeltagarna, kommer ge massor av nya insikter även till mig. Sedan är det väldigt kul att kunna bidra till människors utveckling och förhoppningsvis hjälpa dem framåt i karriären. Behovet av duktigt folk inom content marketing är stort och ökar.

Har du någon förebild?

Mina tre systrar Jessica, Jenny och Julia som jag ser upp till för deras förmåga att bli framgångsrika i allt de tar sig an, utan att någonsin trampa på andra. En annan förebild är amerikanske superkommunikatören Gary Vaynerchuk, skränig men insiktsfull.

Har du något bra karriärtips som du vill dela med dig av?

Var trevlig mot alla, sluta aldrig lära dig nya saker och se till att andra förstår hur duktig du är.

Vad vet vi inte om dig?

Har varit gäst i Nyhetsmorgon tre gånger som ämnesexpert inom felsjungna låttexter och öppna förskolor.

Joakim.ArhammarJoakim Arhammar

Ansvarig för kursen Content marketing på Berghs.