Press

GRAND SLAM! – Berghs plockar pennor i D&AD

fre, 3 jul, 2009, 09:00

Guld i One Show, guld i Client Pitch, guld i Clio Awards, guld i Cannes Lions och i natt guld i D&AD. Berghs har i år tagit en ”grand slam” och vunnit alla internationella kommunikationstävlingar som går att vinna.

”-Vi är otroligt glada! Vi har arbetat så hårt under vår tid på Berghs, många sena nätter i ateljén, och det är så kul att se att hårt arbete lönar sig!” säger Therese Jonsson, från Berghs som vann två silver i D&AD. 

Anrika tävlingen D&AD har funnits sedan 1962 med syfte att sätta standarden i branschen och celebrera kreativ kommunikation. Varje år tävlar drygt 25 000 bidrag från världen över om det prestigefyllda priset, den överdimensionerade minipennan. Under en ceremoni i London i går kväll presenterades resultatet. Berghs School of Communication fick totalt åtta utmärkelser. 

Studenterna Harri Leppäla och Petra Muda utsågs till årets studenter och vann första pris för sitt case för Ebay. Uppdraget var att kommunicera hur Ebay levererar sitt varumärkeslöfte som är ”shopping värd att prata om”. Idén bygger på insikten av att mycket av det man ser i sin vardag vill man ha. Genom att fotografera föremålen man gillar och skicka in dem till ”find it” hittar Ebay en produkt som är snarlik den eftersökta. ”På så sätt kommunicerar vi inte bara Ebays varumärkeslöfte, utan utvecklar även deras erbjudande” säger Petra Muda, nyexaminerad Art Director från Berghs.

Student of the year: Petra Muda & Harri Leppälä 

First prize: Hampus Mattson, David Lundgren & Johan Riddarström (Integrated - Blyk) Petra Muda & Harri Leppälä (Viral - eBay)
Second prize: Therese Jonsson & Magnus Ivansson (What else do you do) Therese Jonsson, Tor Lemhag & Harri Leppälä (What else do you do) Petter Hernmarck, Gustav Johansson & Erik Högfeldt (Viral - eBay)
Commendation: José Hernandez, Anna Oddbjörn & Tor Lemhag (What else do you do) Gustaf Jonsson (Online brand channel - Youtube)