Press

Berghs bjuder in studenter från flera skolor för att skapa morgondagens TV-format för SVT

tors, 6 okt, 2016, 10:27

Student Lab lanserades i Januari 2016 och nu fortsätter succéformatet som numera är öppet för studenter från rikets alla universitet och yrkeshögskolor samt alumnistudenter som tagit examen inom de närmaste 24 månaderna.

Först ut är SVT som i höst är värdar för tre Student Lab och ser det som ett perfekt sammanhang för att fåinput och inspiration till sin verksamhet.

Nu låter de studenterna djupdyka i ”morgondagens tv” och ”hur gör vi tittarna mer delaktiga”. SVThoppas få insikter om hur de ska jobba innovativt med utveckling och hur de kan få in många perspektiv och öka dialogen med världen utanför huset.

”Att studenter med olika inriktning kan samarbeta kring en gemensam frågeställning kommer troligtvis ge nya perspektiv både för studenterna och för oss som uppdragsgivare. Att både studenterna och vi kan lära oss både av processen och förhoppningsvis få fram konkreta förslag och idéer.”, säger Britta Lübeck, utvecklingsansvarig på Nöjesavdelningen på SVT i Stockholm.

Andra företag som har valt att samarbeta med Berghs i höst är bland annat Propellerhead Software och Fortum. Även det multinationella dagligvaruföretaget Procter and Gamble har vänt sig till Berghs för att låta studenter ta sig an deras utmaning. Studenterna flygs ner till Genéve, Schweiz, där de under en intensiv dag ”labbar” fram kreativa koncept åt P&G’s varumärke, Wella.

”Allt fler företag behöver öka innovationstakten och med Student Lab får man möjlighet att skapa nya idéer och koncept ihop med de mest talangfulla studenterna vi har i Sverige. Vi på Berghs har receptet för kreativ innovation och den processen delar vi gärna med oss av. Framåt vill vi utveckla Student Lab ännu mer och vi tittar också på hur vi kan samarbeta med fler skolor både i Sverige och internationellt”, säger Johan Svensson, affärsutvecklingschef på Berghs.

Mer information finns på:

Kontaktpersoner:

Monica Guzman