Berghs utmanar influencers att äta gammal mat – för miljön

ons, 25 apr, 2018, 08:30

Gammal mjölk, ost med gröna kanter och gurka som blivit mjuk i kanterna. Det är några exempel på vad Sveriges influencers tuggar i sig på uppmaning av Berghs studenter. Genom FN-programmet One Planet Network har de skapat kampanjen #TasteOrWaste för att sätta ljuset på matsvinnet i Sverige.

VM-medaljören Adam Holm, matbloggaren Yannick Lagher och influencern Dasha Girine är några av de bloggare som i videor på sociala medier utmanar varandra i hur gammal mat de vågar äta. Peter Repinski från Stockholm Environment Institute (SEI) är en av initiativtagarna och enligt honom är syftet att visa hur mycket högkvalitativ mat som slängs.

- En mer hållbar livsstil är smart, kul och cool och dessutom bättre för planeten. Med den här utmaningen hoppas vi att Sveriges ungdomar funderar en extra gång innan de slänger mjölken bara för att bäst före-datumet har passerat, säger Peter Repinski, projektledare vid SEI.

Idé från Berghs studenter

Det är Berghs nyaste affärsområde Berghs Studio, som kopplar samman uppdragsgivare med Berghs studenter, som ligger bakom kampanjen.

- SEI ville ha inspiration för att öka medvetandet hos ungdomar om problemet med all mat som slängs. Vi kände att det här var ett klockrent uppdrag för våra studenter. De är själva målgruppen, säger Tobias Lundqvist, CD på Berghs Studio.

I kampanjen #TasteOrWaste får influencers lukta, känna och smaka på maten innan den slängs.

- Den stora utmaningen var att gå från pekpinnar om miljöförstöring till att faktiskt involvera. Att skapa något som Sveriges ungdomar inte bara vill se utan också medverka i, säger Tobias Lundqvist.

“Skraja miljöorganisationer”

Sabina Beldelius är en av de studenter som står bakom konceptet. Hon ser ett stort behov av mer kreativitet inom hållbarhetsrörelsen.

- Miljöorganisationer är alldeles för skraja när det kommer till att ta ut svängarna inom det kreativa. Det är ofta samma budskap som sägs på samma sätt, men den här kunden har varit fantastisk. De litar på att vi förstår tonaliteten, säger Sabina Beldelius.

För arbetsgruppen var nyckeln att låta målgruppen själv kommunicera budskapet. Genom att ge influencers stor kreativ frihet så formas budskapet för respektive målgrupp.

- Vi ville gå från “att prata på kidsens vis” till att de som ska mötas av budskapet själva får formulera sig. Det blev alltifrån mögliga jordgubbar till proffsiga matvideor, säger Sabina Beldelius.

#TasteOrWaste-videorna kommer publiceras under de kommande veckorna på YouTube, Facebook och Instagram.

Exempel på video som spelats in:

Arbetsgrupp

Idé och koncept - Klassen Digital Strateg / Digital Kreatör 1718 på Berghs School of Communication

Design - Johanna Karlsson

Creative Direction - Tobias Lundqvist

Produktionsledning - Malin Ingevall och Manuela Fredriksson

Account Direction - Anders Harling

Tobias Lundqvist, Creative Director

tobias.lundqvist@berghs.se

Om kampanjen

TasteOrWaste är ett samarbete mellan Stockholm Environment Institute och Berghs School of Communication inom ramen för One Planet Network och FN-programmet Hållbara livsstilar och utbildning som leds av Sverige och Japan.

Om Berghs Studio

Berghs Studio kopplar samman unga kreatörer med etablerade varumärken för att skapa ny kommunikation. Berghs Studio är en del av Berghs School of Communication.

Om FN:s tioåriga ramverk för hållbar konsumtion- och produktion (10YFP)

FN leder genomförandet av det tioåriga ramverket av program för hållbar konsumtion- och produktion (10YFP). Ramverket omfattar sex program och togs fram av FN 2012. One Planet Network är nätverket inom 10 YFP.