Press

Svensk spets i global kreativitet – tre vinster för Berghs i D&AD

juli 3, 2025

När årets D&AD New Blood Awards delades ut i London den 2 juli stod tre team från Berghs School of Communication som vinnare. I konkurrens med unga kreatörer från hela världen prisades studenterna för sina starka koncept och väl genomförda case – ett tydligt bevis på den kreativa höjd som präglar Berghs utbildningar.

D&AD New Blood Awards vänder sig till nästa generations kreatörer – studenter, nyutexaminerade och unga yrkesverksamma – och ger en global scen där de kan visa upp sitt designhantverk genom att lösa verkliga utmaningar från ledande varumärken.

Från Berghs belönades tre studentteam från heltidsprogrammet Communication Design med två Yellow Pencils och en Wood Pencil – utmärkelser som ges till idéer som utmärker sig både kreativt och hantverksmässigt.

“Genom mitt projekt ville jag utforska hur design kan bära kultur, inte bara kommunikation. Att vinna en D&AD New Blood Pencil för det här känns otroligt kul – som en bekräftelse på att när idé och form talar samma språk, uppstår något som når fram. Det här är också ett bevis på att gamla hundar kan lära sig nya tricks. Jag är djupt tacksam för Berghs, som gett mig utrymmet att våga tänka med både hjärta och hjärna”, säger Daniel Rosquist, student på programmet Communication Design.

Vinsterna i D&AD är ytterligare en viktig markör i ett starkt tävlingsår för Berghs, där studenter även uppmärksammats i One Show och Future Lions – tre av världens mest prestigefyllda tävlingar för kreativa studenter. Tillsammans speglar framgångarna skolans förmåga att utbilda på internationell toppnivå.

Berghs har ett viktigt uppdrag att forma nästa generations ledande kreatörer och bidra till landets innovationskraft. Detta är ett uttryck för Sveriges kreativa styrka – och för Stockholms roll som ett växande nav för talang, innovation och kulturell identitet.

“Att våra studenter tar hem priser i D&AD New Blood är starkt. Det handlar inte om perfektion, utan om att våga utmana, överraska och visa på en nyfikenhet som lockar fram ett ’jag önskar att jag gjort det där’ hos branschens skarpaste ögon. Det är precis den typ av kreativa mod vi vill odla på Berghs”, säger Camilla Wallander, VD på Berghs School of Communication.

VINNANDE CASE:
Valör: Wood Pencil
Student Communication Design 23/25: Daniel Rosquist
Se hela caset här

VINNANDE CASE:
Valör: Yellow Pencil
Studenter Communication Design 24/26: Alexander Front, Johanna Hedborg Norrby, William Rundström
Se hela caset här

VINNANDE CASE:
Valör: Yellow Pencil
Studenter Communication Design 24/26: Johanna Körner, Melker Snövall och Cecilia Henriksson
Se hela caset här