Pressrum

Business Unusual – när företag måste tänka nytt för att stärka både samhälle och affär

december 2, 2025

Kris är numera ett grundläge. Företag förväntas inte bara leverera produkter och tjänster utan bidra aktivt till ett mer robust samhälle. I år lyfter Berghs School of Communication detta skifte genom kursen Explore Sustainability med temat Business Unusual, där nästa generations kreatörer utforskar hur varumärken kan ta en tydligare roll i samhällsutvecklingen.

Sedan 2013 har Berghs samlat alla heltidsstudenter i december varje år för att arbeta tvärdisciplinärt med verkliga utmaningar kopplat till hållbarhet. Årets fokus är mer angeläget än någonsin: hur företag, genom kommunikation och innovation, kan skapa betydelsefull påverkan i tider av osäkerhet.

Ett urval av 24 varumärken kommer att matchas med samhällsbehov inom fem centrala områden där Sverige och världen står inför stora omställningar:

  • Infrastruktur och mobilitet
  • Konflikt och säkerhet
  • Folkhälsa och välfärd
  • Gemenskap och social jämlikhet
  • Energi och naturresurser

Explore Sustainability är inte en traditionell kurs. Det är en metodik som bygger på utforskande, experimenterande och insikten att testa nytt ofta är det som leder till lösningar med verkligt värde för människor, företag och planeten. Inspirerad av Michael Porters shared value, dagens höga tempo och krav på beredskap.

– Business Unusual handlar om att våga byta perspektiv. I kristid behöver företag tänka nytt för att vara relevanta, resilienta och bidra på riktigt. Den här kursen tränar våra studenter i att se möjligheter och att förflytta varumärken i nya och oväntade riktningar, säger Svante Ahlman, programansvarig på Berghs School of Communication.

När 200 studenter från olika discipliner möter skarpa samhällsutmaningar blir det snabbt tydligt hur många nya vägar som öppnar sig. Den här perioden, tre månader in i utbildningarna, är också en strategisk fas för studenterna. De går in i ett läge där de ska utforska sin yrkesroll, utforska teamets potential när olika discipliner möts, utforska hur ett varumärke kan bidra i samhället och utforska nya sätt att tänka, skapa och agera.

Kursen Explore Sustainability har tidigare gjorts i samarbete med bland andra Stockholm Resilience Centre, Naturskyddsföreningen, Internet of Things Sverige, Axfood, The New Division, Meds, Electrolux och Statens Kulturråd. Årets case ger 24 varumärken möjlighet att testa nya tankesätt och bidra till lösningar som både stärker deras affär och möter samhälleliga behov.

– De tvärdisciplinära teamen presenterar sina lösningar i mitten av december med perspektiv som går bortom det förväntade och visar vad Business Unusual faktiskt innebär i praktiken”, säger Camilla Wallander VD, Berghs School of Communication.

Kursen Explore Sustainability pågår mellan 27 november och 16 december 2025.

Kontakt:
Svante Ahlman, Programansvarig Art Direction/Copywriting, svante.ahlman@berghs.se
Camilla Wallander, VD på Berghs School of Communication, camilla.wallander@berghs.se