Sätt ramarna för framtidens bästa kommunikation

En trave med tidningar i svart och vitt som ligger utbredda över ett grått bord. Texten på ridningen är "Berghs brieftävling 2025"

En skarp brief är nyckeln till ett framgångsrikt och kreativt samarbete. Därför lanserar vi en tävling där företag, byråer, varumärken och organisationer får chansen att bli uppdragsgivare i ett examensprojekt som genomförs av våra studenter.

Vad innebär Berghs brieftävling 2025?

Tävlingen handlar inte bara om att vinna en plats i ett examensprojekt. Den handlar också om att lyfta och hylla konsten att skriva en bra brief – en fråga vi på Berghs brinner för.

Vi söker den tydligaste, mest inspirerande, bredaste och genomtänkta briefen – en utmaning som engagerar och utmanar våra avgångsstudenter att leverera kommunikationslösningar i absolut toppklass.

Har ni vad som krävs? Skicka in er brief och visa att ni kan sätta ramarna för framtidens bästa kommunikation.

Vad är ett examensprojekt?

Varje vår får våra studenter en unik möjlighet att omsätta sina kunskaper i verkliga uppdrag genom Berghs examensprojekt. Under sex intensiva veckor från april till slutet av maj arbetar studenterna tätt tillsammans för att lösa kommunikationsutmaningar åt olika företag och organisationer.

Samarbetet inleds med att ni, som uppdragsgivare, formulerar en tydlig och inspirerande brief. Denna brief blir utgångspunkten för studenternas arbete och ger dem riktning att skapa innovativa och strategiskt genomtänkta lösningar. För att säkerställa hög kvalitet och professionell utveckling får varje team stöd av en extern handledare med gedigen erfarenhet från branschen. Här kan du läsa mer om tidigare examensarbete.

Hur tävlar man?

Formulera en brief - beskriv kommunikationsutmaningen tydligt och inspirerande genom att svara på dessa frågor:

  1. Bakgrund – kort om organisationen
    Var befinner ni er idag? I vilken fas är ni – uppstart, tillväxt, stabil, konsolidering, förändring eller etablering på nya marknader
  2. Beskrivning av utmaningen
    Vad är det för kommunikationsutmaning som ni önskar en lösning på?
  3. För vem?
    Vem ska kommunikationen riktas till? Vilka vill ni påverka med insatsen?
  4. Affärsmål
    Finns det ett konkret mål för uppdraget? Eller övergripande mål som uppdragets lösning ska bidra till?
  5. Förväntad effekt
    Om du får välja en sak som du vill att studenternas förslag ska förändra för er, vad skulle det vara? Exempelvis högre kännedom, förändrad position, stärkt relation, positionering, ökad konvertering, engagemang eller liknande.
  6. Hållbarhet
    Finns det någon hållbarhetseffekt som uppdraget ska bidra till? (Till exempel socialt, ekonomiskt eller miljömässigt.

Skicka din brief och eventuella frågor till cecilia.sjodin@berghs.se senast den 28 mars 2025.

Tävlingsvillkor