Sätt ramarna för framtidens bästa kommunikation

En skarp brief är nyckeln till ett framgångsrikt och kreativt samarbete. Därför lanserar vi en tävling där företag, byråer, varumärken och organisationer får chansen att bli uppdragsgivare i ett examensprojekt som genomförs av våra studenter.
Vad innebär Berghs brieftävling 2025?
Tävlingen handlar inte bara om att vinna en plats i ett examensprojekt. Den handlar också om att lyfta och hylla konsten att skriva en bra brief – en fråga vi på Berghs brinner för.
Vi söker den tydligaste, mest inspirerande, bredaste och genomtänkta briefen – en utmaning som engagerar och utmanar våra avgångsstudenter att leverera kommunikationslösningar i absolut toppklass.
Har ni vad som krävs? Skicka in er brief och visa att ni kan sätta ramarna för framtidens bästa kommunikation.
Vad är ett examensprojekt?
Varje vår får våra studenter en unik möjlighet att omsätta sina kunskaper i verkliga uppdrag genom Berghs examensprojekt. Under sex intensiva veckor från april till slutet av maj arbetar studenterna tätt tillsammans för att lösa kommunikationsutmaningar åt olika företag och organisationer.
Samarbetet inleds med att ni, som uppdragsgivare, formulerar en tydlig och inspirerande brief. Denna brief blir utgångspunkten för studenternas arbete och ger dem riktning att skapa innovativa och strategiskt genomtänkta lösningar. För att säkerställa hög kvalitet och professionell utveckling får varje team stöd av en extern handledare med gedigen erfarenhet från branschen. Här kan du läsa mer om tidigare examensarbete.
Hur tävlar man?
Formulera en brief - beskriv kommunikationsutmaningen tydligt och inspirerande genom att svara på dessa frågor:
- Bakgrund – kort om organisationen
Var befinner ni er idag? I vilken fas är ni – uppstart, tillväxt, stabil, konsolidering, förändring eller etablering på nya marknader - Beskrivning av utmaningen
Vad är det för kommunikationsutmaning som ni önskar en lösning på? - För vem?
Vem ska kommunikationen riktas till? Vilka vill ni påverka med insatsen? - Affärsmål
Finns det ett konkret mål för uppdraget? Eller övergripande mål som uppdragets lösning ska bidra till? - Förväntad effekt
Om du får välja en sak som du vill att studenternas förslag ska förändra för er, vad skulle det vara? Exempelvis högre kännedom, förändrad position, stärkt relation, positionering, ökad konvertering, engagemang eller liknande. - Hållbarhet
Finns det någon hållbarhetseffekt som uppdraget ska bidra till? (Till exempel socialt, ekonomiskt eller miljömässigt.
Skicka din brief och eventuella frågor till cecilia.sjodin@berghs.se senast den 28 mars 2025.
Tävlingsvillkor
- Alla briefer ska vara på svenska.
- Det går bara att tävla en gång per företag/organisation. Vinsten måste utnyttjas under våren 2025 och kan ej överlåtas eller bytas mot kontanter, annan tjänst eller vara. Företagets/organisationens namn publiceras på www.berghs.se och denne förväntas medverka i en intervju där och/eller på Berghs sociala mediekanaler kopplad till vinsten.
- Vinnaren koras av en jury bestående av personal från Berghs. Vi bedömer utifrån den tydligaste, mest inspirerande, bredaste och genomtänkta briefen. Juryns beslut kan ej överklagas. Vinstens värde är 135.000 kr ex. moms. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
- För att genomföra tävlingen och kunna kontakta vinnaren behöver vi hantera personuppgifter. Det kan vara ditt namn, din mejladress, ditt telefonnummer och eventuella uppgifter som du lämnar till oss i ditt bidrag. Genom att delta i tävlingen godkänner du att vi hanterar dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om hur vi hanterar personuppgifter.