Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

24 timmar. 1 show. 8 studenter. 10 pennor.

ny
Noak Garberg, alldeles snart examinerad copywriter från Berghs reklamlinje, har precis kommit hem från New York, där han tillsammans med sju andra Berghsstudenter kammade hem prestigefulla pennor i den internationella reklamtävlingen One Show. Vi bad Noak ta med sig en (vanlig) penna och dokumentera det intensiva dygnet i det stora äpplet.

Skrivet av Berghs School of Communication
Maj 15, 2013

Vi landar måndag natt. Kliver upp klockan 07.00 för att göra oss i ordning inför mappvisningen som hålls i One Club’s lokaler på Mercer Street under förmiddagen. Borden är sorterade efter skola. Där finns School of Visual Arts, Miami Ad School, University of Texas, Creative Circus Atlanta bland många andra. På ett bord står det Berghs. Vi sätter oss ner alla åtta kring bordet och får de närmaste timmarna besök av alltifrån scouter från agenturer till kreativa chefer på byråer.

775

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klockan är åtta på kvällen och insläppet har börjat. Baren är öppen och även om folkmassan är grupperad efter skola så är stämningen på topp. Folk är förväntansfulla, så även vi så klart. Vi är tre grupper från Berghs som är på plats. Caj Westlund, Robin Cedvin och Linn Svensson, alla från RAC1113, är nominerade för en penna i kategorin Online Ad för sin kampanj ’Letters of Promise’. Den andra gruppen är nominerad i kategorin Website och består av Petra Eriksson från GD1113, Mikael Dahl, Noak Garberg, Adam Strandberg och Gustaf Söderman från RAC1113 med kampanjen ’Million dollar class’. Den tredje gruppen består av de två Bachelorstudenterna Herman Vieweg och Nils Westgårdh i San Francisco, och är nominerad i kategorin Integrated Branding Campaign med kampanjen ’Re:Fund’.

Prisutdelningen drar igång. Redan när de första kategorierna betas av utmärker sig en skola. I år är det School of Visual Arts, New York, som dominerar, både bland åskådare och på prispallen. Det ska snart visa sig att kvällens stora vinnare är en student där ifrån. Han heter Antonio Perez och är nominerad i både Online Ad och Website kategorin. Han kniper silvret i den ena och guldet i den andra med kampanjen Face-value. Lite snopet tycker vi där på plats. Mycket vill jämt ha mer. Men dagen efter när vi ser våra pennor med ingraverade namn och löser in checken med prispengarna så har vi lite perspektiv på saken. Vi har vunnit pennor i One Show och det känns, i brist på bättre ord, rätt fett. Nils och Herman kammar hem silver, vi andra brons.

Under kvällen pratar vi med Antonio om hur det kan komma sig att School of Visual Arts kan vara så framgångsrika. Svaret är enkelt enligt honom. De har haft en kurs på skolan under våren som helt varit tillägnad One Show-briefen. Enligt honom finns samtliga som gått kursen med antingen på prispallen eller mottagare av Merits. Antonio själv plockade hem guld, silver och fyra Merits. När han sen får höra att vi från Berghs (tänker även på de fyra grupper som fick Merits) knåpade ihop mestadels av våra bidrag på egen tid, då blir han imponerad.

Kvällen blir till natt och fortsätter på barer runt om i Soho. Tillsammans med alla andra vinnare skapar vi en fantastisk avslutning på ett hektiskt, nervöst och förjäkla roligt dygn.

Här kan du se två av de vinnande bidragen.