Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

29 976 kronor fick vinnaren av Berghs Blocket-annons

berghs

Berghs Studentbyrå lade förra veckan upp en bortskänkes-annons på Blocket där 49 950 kronor utlovades till den som kom på en bättre idé för att marknadsföra årets slututställning. Madelene Hansson och Dag Forsberg lämnade in det vinnande bidraget - att låta barn tolka slututställningens briefer. Idag fick de sin vinst, en prissumma på 29 976 kronor.

Maj 26, 2012

Av 76 bidrag var det ett som stack ut, som passade extra bra med temat “Great Minds Don’t Think Alike”. Idén gick ut på att låta en grupp barn tolka några av slututställningens briefer. 29 976 kronor blev vinsten efter att resterande pengar gick till att realisera och producera idén. Under onsdagen hölls en workshop där nio stycken barn tillsammans med Nassim al-Fakir fick tolka årets briefer från Lufthansa, Löfbergs Lila och Jägareförbundet. Barnens lösningar finns utställda i rummet, som kommer att finnas kvar för barn i alla åldrar att besöka under slututställningen hela helgen.

393

- Vi såg annonsen i Resumé och började prata om slututställningen och kreativitet. Då kom vi in på barn och hur de har ett helt annat tänk. De är inte begränsade av logik och ramar på samma sätt som vuxna. Ju mer vi tänkte på det desto mer kände vi hur roligt det skulle vara att se barnens idéer på årets briefer. Vi var här på vernissagen och vi gillar det verkligen. Realiseringen av idén blev jättebra, säger Madelene Hansson.

Vinnarna visade sig även vara före-detta studenter på diplomutbildningen i grafisk design på Berghs, något som juryn var helt omedvetna om fram tills att vinnarna kontaktades.

- Målet med marknadsföringen var att nå oväntade studenter. Därför är det både bra och dåligt när det visade sig vara två före-detta Berghsstudenter som kom med det vinnande bidraget, säger Gustav Hamdahl, en av medlemmarna i Berghs Studentbyrå.

Berghs slututställning är öppen för allmänheten lördag-söndag klockan 12-16 på Sveavägen 34.

Projektet har genomförts av Berghs Studentsbyrå tillsammans med Charlotte Henriksson och Anna Westrin (PR) och Anna Melkersson och Simon Karlsson (projektledning).

För mer information, kontakta Charlotte Henriksson, 0703 000 172

392