3 dagar kvar: Berghs Grad Show – Add Sound

Nedräkning till Berghs Grad Show 2017. Med tre dagar kvar tittar vi närmare på om ljud kan förhöja smakupplevelsen. Årets slututställning, som arrangeras av Berghs Studentbyrå, experimenterar med hur människans sinnen kan påverka upplevelsen av kommunikation.

Forskning visar att det finns korsreferenser mellan våra sinnen, vilket innebär att det går att synka en smak och ljudupplevelse och på så sätt få dem att verka i perfekt symbios. Forskning visar även att det kan påverka vår uppfattning av smak. Man har bland annat upptäckt att höga frekvenser förstärker söta och syrliga smaker, samtidigt som hetta och starka kryddor förstärks av musik med högt tempo och höga toner.

Det är precis vad Max Hamburgare har gjort i experimentet “Sounds of Umami” där de tillsammans med ljudexperterna Plan8 har utvecklat en serie ljudspår anpassade för att höja smakupplevelsen av deras hamburgare.

– Vi strävar alltid efter att hitta nya smakupplevelser och därför lanserade vi burgaren Grand Deluxe Umami. För att sedan ta reda på om vi kunde förhöja smaken ytterligare med hjälp av ljud utvecklade vi Sounds of Umami, ett musikaliskt smakäventyr, säger Hanna Berglund, reklamchef på Max Hamburgare

För att låta besökarna till Grad Show få testa på en liknande upplevelse i huset har kompositören och ljudexperten Per Samuelsson, grundare av Taste of Sound AB, delat med sig av bland annat två ljudspår till oss som förhöjer två av våra grundsmaker, sött och beskt.

Välkommen till AddX för att ta del av ett sinnesexperiment skapat av Berghs avgångsstudenter. Den 20 maj står portarna öppna för allmänheten. Välkommen till Berghs Grad Show 2017 – AddX!

Följ nedräkningen på Berghs Instagram!

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.