Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

4 dagar kvar: Berghs Grad Show – Add Smell

Nedräkning till Berghs Grad Show 2017. Med fyra dagar kvar tittar vi närmare på doftsinnet och hur framtagningen av AddX:s egen doft gick till. Årets slututställning, som arrangeras av Berghs Studentbyrå, experimenterar med hur människans sinnen kan påverka upplevelsen av kommunikation.

Skrivet av Berghs School of Communication
Maj 14, 2017

”Något mänskligt, naturligt och diffust. En doft man känner igen men inte kan sätta fingret på”.  Det var briefen vi gav parfymören Tomas Hempel på Collect & Bottle, som arbetar med att skapa unika dofter för varumärken och privatpersoner.

“Den stora utmaningen var att inte bli för generisk och gå mot en crowdpleaser utan att skapa något unikt för Berghs. Resultatet tycker jag hamnar någonstans mittemellan; attraktiva noter som blandas upp med element som skaver lite”, säger Tomas Hempel om samarbetet.

Forskning visar att människor ofta känner igen en doft utan att kunna specificera vad den faktiskt är. Den starkaste upplevelsen vi fick under framtagningen av AddX-doften var när vi stötte på Suederal, en läderarom som väckte starka minnen av barndomen. När vi faktiskt lyckades lista ut att det var vattenfärg vi associerade till uppfylldes en stark lustfylld känsla hos oss.

En av ingredienserna i AddX har en stark förmåga att öka attraktionen hos människor, Hedione. Hedione, likt vissa andra dofter, aktiverar hjärnområden i det limbiska systemet som är tillhörande människans sinnesrörelser, minne och motivation. Jämfört med andra sinnesintryck utlöser doft minnen och starka känslor i en högre grad och ger en möjlighet att påverka kundernas köpbeteende på en känslomässig och nästan helt omedveten nivå.

Välkommen till AddX för att ta del av ett sinnesexperiment skapat av Berghs avgångsstudenter. Den 20 maj står portarna öppna för allmänheten. Välkommen till Berghs Grad Show 2017 – AddX!

Följ nedräkningen på Berghs Instagram!