Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

48H – reklamtävlingen för och av studenter

h
I takt med att ljuset återvänder och vintern går mot vår närmar sig också 48H – reklamtävlingen där reklamstudenter från hela landet under två intensiva dygn arbetar i blandade grupper med en kommunikationsutmaning för en ideell organisation. Unikt med tävlingen är att den arrangeras både för och av studenter, och från Berghs arbetar just nu 10 personer med förberedelserna. Två av dem är Channa Ortmark och Sandra Wigfors.

Skrivet av Berghs School of Communication
Februari 8, 2012

48H är en tävling för alla framtida kommunikatörer, designers och reklammakare som går av stapeln den 22-24 mars. I och med att den riktar sig till studenter och arrangeras av studenter är den unik i sitt slag, och med sina 16 år på nacken är tävlingen starkt etablerad. Resultatet, en annons och digital lösning för en ideell organisation, kommer att publiceras i samband med Citypaketet, som också är garant för tävlingen. Sedan oktober förra året har 16 eldsjälar från Berghs och Stockholms Universitet arbetat hårt med att göra årets version av 48H till det bästa någonsin.

Channa Ortmark pluggar Produktionsledning/operativ projektledning på Berghs och inom 48H sitter hon med i eventgruppen, som arbetar med samtliga evenemang i samband med tävlingen. Lokaler, som hittills hålls hemliga men utlovas följa en viss röd tråd, till förfesten, briefdagen, efterfesten och vernissagen är bokade. Under förfesten, som går av stapeln den 2 mars, kan man anmäla sig på plats om man inte redan gjort det. Och, förstås, om det finns platser kvar i tävlingen.

– Den 13 februari öppnar vi för anmälningar och vi tror och hoppas på att det kommer rasa in. Tidigare år har det varit omkring 200-300 i tävlingen men i år är målet mellan 350 och 400 deltagare.

Sandra Wigfors, som läser Strategisk kommunikation och PR på Berghs, ansvarar för gruppen som arbetar med sponsorer för 48H. Hittills är resultaten mycket lyckade.

– De flesta sponsorer är redan klara i och med att de ska vara med på det tryckmaterial som vi tar fram. Nytt för i år är att vi har haft kontakt med många skolor utanför Stockholmsregionen som har elever som vill vara med i tävlingen. Responsen från skolorna har varit väldigt positiv och de har gått in med pengar för att hjälpa tävlande studenter med boende och transport, vilket blir en bra skjuts för att uppmuntra till att delta i tävlignen även om man inte kommer från eller bor i Stockholm.

Rent praktiskt fungerar 48H så att man som student anmäler sig från och med den 13 februari, individuellt. På briefdagen sätts man ihop i grupper om tre personer: en strateg, en copywriter och en AD. Grupperna är blandade och studenterna får därigenom tillfälle att knyta kontakter med människor som kommer att dela den bransch man själv utbildar sig inom.

– Det är det som är det roliga, de blandade grupperna, förklarar Channa. Att jobba 48 timmar med nya kontakter är otroligt givande. Att man sedan kan vinna pengar och få en otroligt bra grej till sitt CV från tävlingen skadar ju inte heller. Tävlingen är den största för studenter i Sverige och det ligger absolut stor prestige i att vinna den. 

– Tävlingen är redan störst i Sverige, och i år kommer den att bli större än någonsin med tanke på att det är många skolor utanför Stockholmsregionen involverade. Vi har utvecklat ett digitalt element i tävlingen som är större i år också, berättar Sandra.

Tävligen marknadsförs genom hemsida, Twitter, Facebook och skolturnén. Mediapartner är Dagens Media och Cap & Design och på söndag utlovar Channa och Sandra en kupp på ”utvalda platser inom reklam”. 

Vad briefen kommer handla om och vilken ideell organisation som står bakom avslöjas inte förrän den 22 mars, men redan under februari kommer marknadsgruppen att bege sig ut på en turné och träffa skolor över hela landet och berätta om tävlingen. Att hinna med både skolan och att anordna 48H blir, förklarar Channa och Sandra, ett stort pusslande men en nyckel är att kommunikationen mellan grupperna och projektledaren för 48H fungerar bra.

– Det blir helt klart ett pusslande att hinna med, säger Sandra, men man får planera sin tid. Jag går runt med en lapp med de jag ska nå udner dagen och när det blir rast i skolan passar jag på att r inga dem. Skolan är alltid högsta prioritet och det har vi alla varit överens om, vi lägger till exempel aldrig möten före klockan fyra eller fem.

– För min del har det inneburit att jag inte har hoppat på så många andra tävlingar utanför Berghs, berättar Channa, med tanke på att jag har haft det här. Man får prioritera och planera sin tid.  Och det är viktigt att alla i grupperna vet vilken roll man har, och accepterar det.

Från Berghs är 10 studenter med och arrangerar 48H: 

Channa Ortmark, Produktionsledning
Lovisa Fahlström, Produktionsledning
Andrea Norden, Grafisk Design
Anna Werkell, RAC
Benkt Wästlund, Produktionsledning
Anna Melkersson, Produktionsledning
Nasim Kabiri, Produktionsledning
Simon Karlsson, Produktionsledning
Sandra Wigfors, Pr & kommunikation
Beata Mollberg-Fagring, Produktionsledning