Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

6 dagar kvar: Berghs Grad Show - Add Feel

Nedräkning till Berghs Grad Show 2017. Med 6 dagar kvar tittar vi närmare på känseln med frågeställningen: kan vi förstärka ett budskap med hjälp av känsel? Årets slututställning, som arrangeras av Berghs Studentbyrå, experimenterar med hur människans sinnen kan påverka upplevelsen av kommunikation.

Med hjälp av hudsinnet kan vi beskriva ett föremål ganska väl enbart genom att känna på det. Ju fler känselkroppar som aktiveras, desto kraftigare blir upplevelsen av det vi känner. Hur en vara känns kan vara helt avgörande för vilken kvalitetsupplevelse den ger och känseln har en stor påverkan på uppfattningen av olika budskap.

Ett exempel vi har valt att lyfta är hur man tar reda på hur en knöl i bröstet känns. Informationen om hur det ska kännas tar vi oftast till oss via text eller video. Hjärnan tolkar sinnesintryck och jämför det med tidigare erfarenheter av liknande situationer, bilder eller annan stimuli vilket gör att det vara svårt att veta vad man ska leta efter om man inte har någon tidigare erfarenhet av hur det känns.

För att bredda vårt perspektiv fick vi låna en bröstväst av Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation/ BRO som visar hur det faktiskt känns. De har även skapat appen Klämdagen som påminner kvinnor om att regelbundet undersöka sina bröst. Appen är kostnadsfri och laddas enklast ner på www.klämdagen.se.

“Bröstvästen används i undervisningssyfte, och innehåller olika typer av knölar, så vi kan lära ut hur man gör och hur cancerknölar faktiskt kan kännas. Bröstcancerföreningen Amazona, här i Stockholm, har två stycken. Hör av er till dem om ni har frågor eller vill känna och testa själv”, säger Caroline Crafoord, kommunikatör på BRO.

Välkommen till AddX för att ta del av ett sinnesexperiment skapat av Berghs avgångsstudenter. Den 20 maj står portarna öppna för allmänheten. Välkommen till Berghs Grad Show 2017 – AddX!

Följ nedräkningen på Berghs Instagram!