Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Alga – Middagsexperimentet

dd
Hur marknadsför man egentligen brädspel i en allt mer digital värld? Den frågan har en av Berghs examensgrupper i och med att de haft brädspelsföretaget Alga som uppdragsgivare, fått klura på den senaste tiden. Nyligen presenterade gruppen sina idéer och lösningar för kunden, och snart är det dags för slututställning.

Skrivet av Berghs School of Communication
Maj 16, 2013

Här berättar Fanny Svensson Enbacken från gruppen mer om projektet.

Hur kändes det att få Alga som kund?
Helt fantastiskt! Det är alltid roligt att jobba med en kund som man verkligen gillar, och vem gillar inte sällskapsspel?

Kan ni berätta om er kommunikationslösning?
Vi fick en otroligt bred brief från Alga från början. De ville hitta ett sätt att agera i en allt mer digital värld. De ville veta hur de kan attrahera nya målgrupper, vad deras roll i målgruppernas liv bör vara och de ville ha en bild av hur människor ser på dem som varumärke.

Vi kom ganska snabbt fram till att det vi behövde göra var att hitta vad Alga som varumärke ska stå för. I och med att de gör produkter som får människor att umgås mer har de ganska mycket av det inbyggt redan, men de har tidigare inte kommunicerat det utan istället mest drivit titlar.

Vår kampanj heter Middagsexperimentet och är menad att vara en språngbräda för att börja kommunicera Alga som varumärke. Det är ett experiment som går ut på att testa välmående hos fem familjer som får i uppgift att spela sällskapsspel en stund efter middagen varje kväll. Det är ett sätt för Alga att visa vad de själva tror på och ett roligt sätt att lyfta upp fördelarna med sällskapsspel. Lyckoforskning visar att vi blir lyckligare av våra relationer och Algas produkter är otroligt roliga att umgås över.

Tror ni att brädspel är på väg att dö ut/ersättas? Eller är det två olika marknader?
Vi tror inte att brädspel är på väg att dö ut men vi tror inte heller att man ska dra gränsen mellan analoga och digitala spel utan snarare titta på hur man spelar. Beroendeframkallande mobilspel som man spelar på tunnelbanan, eller när man har lite tid över är en typ av spel som av de flesta ses som tidsfördriv. Sällskapsspel är något helt annat, något som kräver engagemang och som istället ses som kvalitetstid. Om man vill ha den här typen av spel i en klassisk kartong, på en iPad eller på ett play station är mest en smaksak. Umgänget är det samma.

Har ni stött på någon utmaning under projektets gång?
Det är ju slutprojekt och vi har själva ansvar för att ha en riktig kund för första gången. Självklart har det funnits utmaningar, men i det stora hela har allt flutit på väldigt bra. Nu får vi se hur det går när vi ska hitta ett sätt att visa det vi har gjort för alla gäster på slututställningen. 

Hur ser dagarna ut nu innan slututställningen?
Det är dags att få till världens bästa monter. Det jobbar vi på.

Om bara några veckor har ni tagit examen från Berghs – vad väntar framöver?
Vi är alla 100% anställningsbara fortfarande och en rekommendation till alla som letar efter härliga, smarta och kreativa människor är att prata lite extra med oss under slututställningen.

Medverkande
Niclas Grängsjö (Interactive Communication – Creative), Daniel Asplund (Interactive Communication – Strategist), Anders Larsson (Marknadskommunikation), Carl Lundgren (Produktionsledning – operativ projektledning), Julia Olsson (Strategisk kommunikation och PR) och Fanny Svensson Enbacken (Reklam – Copywriter)