Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

"Att kunna svara på frågor är bra, men att kunna ställa dem kan vara minst lika effektivt"

n

En bra planner vägleder och inspirerar den kreativa processen och det kreativa samtalet. Här bjuder Leon Phang, kursansvarig för Berghs kvällskurs i Planning, på fem ”powerfrågor” som vem som helst i en arbetsgrupp kan ställa i ett kampanjarbete för att skaka om och tillföra nytt syre till dialogen.

September 7, 2015

1. Vad är problemet reklamen ska lösa?

Bra reklam löser något problem som står i hinder för ett företags framgång. Ofta existerar det ett problem, och tricket är att identifiera källan till problemet. Är det ett produktproblem? Är det ett varumärkesproblem? Eller ett kommunikationsproblem?

2. Vem är målgruppen och vad vet vi om dem?

Detta låter självklart, men ofta slarvar man med att gräva djupare kring målgruppens attityder, beteenden, relation till varumärket och beslutsfattande.

3. Hur kan vi tänka annorlunda?

En insikt är kunskap som ger det kreativa tankearbetet en ny, oväntad riktning. Det svåra är dock att inte förväxla en insikt med självklarheter eller obskyra fakta som är intressanta men inte leder någon vart. Tricket är att hitta en väg som är okonventionell men ändå kommersiell.

4. När, var, hur når vi målgruppen bäst?

Idag finns det väldigt många olika sätt att kommunicera med sin målgrupp, och beroende på strategi och idé är det är inte alltid de givna kanalerna som löser uppgiften bäst. Därför är det värt att fundera kreativt på kanalval, bortom traditionella medier.

5. Varför kommer folk att bry sig överhuvudtaget?

Det är viktigt att inse att de flesta människor inte bryr sig om reklam, och att reklamare och ”vanliga människor” ser väldigt olika på reklam. När man har kommit en bit på vägen i idéarbetet är det vettigt att göra en reality check: tror vi att idén engagerar människor – på riktigt?

Leon Phang är kursansvarig för Berghs kvällskurs i Planning som löper över tio veckors tid och bedrivs under två kvällar per vecka. Sök nu!