Den här artikeln är inaktuell eller har något år på nacken.      Här är Berghs aktuella kursutbud!

Berghs Bachelor Concept Week

Berghs Bachelor Concept Week är ett en-veckas projekt då studenterna på Berghs Bachelor arbetar intensivt med en brief från en given organisation eller företag. Hösten 2010 kom FN-förbundet, United Nations Association Sweden till Berghs Bachelorklassen för att få hjälp med ett av deras kommunikationsproblem.

UNA Sverige har funnits i över 50 år och är en organisation som stöds av över 100 nationella civila organisationer. UNAs huvudsakliga uppgift är att informera, skapa medvetenhet, opionionsbildning, granska, insamling och internationellt samarbete.

”Vi vill lyfta fram problemet, men eftersträva en uppmuntrande, positiv vision om möjlighet till förändring”, stod det på briefen till studenterna från organisationen.

Kommunikationsuppgiften skulle baseras på en kampanj som fokuserade på unga kvinnors rätt i samhället. Övriga uppgifter var att upplysa allmänheten om deras utsatthet, förändra attityder och etablera en samhällsdebatt om värderingar bland unga människor.

Med kampanjer riktade mot unga män och kvinnor i Sverige, var kommunikationsmålen bland annat att exponera centralbudskapet till minst 200 000 unga svenskar, få 5 000 att engagera sig i kampanjen genom att aktivt handla eller sprida informationen.

Hugo Perlskog, copywriter i ett av teamen var glad att få ägna sig helhjärtat under en veckas tid åt en sådan viktig uppgift.

”Det här är kanske ett av de allvarligaste ämnena man kan tänka sig. UNA Sverige ber oss inte om en tårdrypande kampanj dock, de efterfrågar någonting kul, spännande och engagerande för att lyfta det här viktiga ämnet bland målgrupperna”, säger Hugo.

Juryn bestod av Patrik Gustavsson, Pekka Johansson och Ulrika Lehmann, UNA Sverige. Sue Rowley, Academy of Art University (Berghs Bachelors partneskola i San Fransisco), Sofia Strömberg, Marco Ortolani, Joakim Thulin och Lotta Blomberg, Berghs.

Juryn utvärderade strategi, idé, koncept och praktisk genomförbarhet. Nivån på presentationerna spelade också viktig roll i helhetsintrycket. Teamet som kammade hem visten hade inspirerats av Stina Dabrowskis hoppande gäster i kampanjen “Ditt hopp ger hopp”.

Hugo, som var en del av det vinnande teamet fortsatte;

“Jag tycker att vi lyckades vända det här tunga probelemet till någonsting som sträcker sig längre än en traditionell reklamkampanj. I sann Berghs-manér utvecklade vi kampanjen med humor, innovation, kreativitet, humor och integration.”

Den vinnande kampanjfilmen baseras på hoppandes unga människor som uppmanar till att donera pengar genom att hoppa. Teamet bestod av:

Erik Blohmé Project Manager
Sophia Bolinder Producer
Hugo Perlskog Copywriter
Henrik Hanson Director / Graphic Designer

 

Taggar