Den här artikeln är inaktuell (eller har något år på nacken).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Berghs Explore riktar blicken mot samhällsproblem

Från och med i år handlar höstens stora samverkansprojekt mellan studenterna på Berghs inte längre om att lösa ett kommunikationsuppdrag åt en och samma kund. Med start 2013 inleds Berghs Explore, där 28 grupper av mixade studenter från olika discipliner arbetar med att lösa sju olika samhällsproblem.

Höstens stora samverkansprojekt, där Berghs diplomutbildningar arbetar tillsammans mellan klasserna för första gången sedan introduktionsveckan, kallades tidigare Brand-X. Med uppdragsgivare som IKEA och Arla arbetade studenter i uppemot 30 grupper med att lösa en och samma kommunikativa utmaning. De tiderna är förbi.

Med den stora uppstarten den 11 november startar Berghs nya samverksansprojekt: Berghs Explore, där studenter från Berghs samtliga heltidsutbildningar från och med i år kommer att få ta vara på kommunikationens möjligheter för att lösa ett existerande problem på nytt sätt. Med syfte att ge studenterna en utvecklad förståelse för sin egen och andra discipliners roller, erfarenhet av att lösa ett problem tillsammans och själva utveckla en brief samt att synliggöra kommunikationspotentialen i ett samhällsproblem, inleds idag Berghs Explore.

I stället för att arbeta med ett uppdrag ett och samma företag kommer studenterna nu att i 28 grupper som vardera består av strateger och kreatörer från samtliga heltidsutbildningar att arbeta med att utforska hur kommunikation kan bidra till att lösa övergripande problem i samhället. Exempel på sådana är:

– Arbete: bekämpa ungdomsarbetslösheten i Sverige genom nya initiativ och samarbeten.
– Trafik : få fler att välja bort bilen till förmån för cykel och kollektivtrafik i Stockholm.
– Boende: minska bostadsbristen i Stockholm genom att presentera och inspirera till nya sätt att bo och leva.
– Hälsa: hur kan vi minska och förebygga den ökande utbrändheten i Sverige?
– Familj: var sjunde svensk har ingen nära vän. Många känner sig ensamma, särskilt äldre. Vad kan vi göra åt det?
– Mångfald: ta tillvara all den kunskap som finns i Sverige och skapa naturliga mötesplatser mellan människor med olika bakgrunder.
– Kultur: surfplattor och rörlig media minskar den viktiga läsningen bland barn och ungdomar. Hur kan vi öka den i stället?

Berghs Explore introducerades för studenterna på Berghs idag på Fryshuset i Stockholm. Den 21 november presenterar studenterna resultatet av det hårda arbete som inleds i grupperna idag och pågår under två veckor.

904

903

902

901

900

899