Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Berghs och KTH-studenter ställer ut på Gamex

faceup
Under hösten på Berghs har diplomklassen Interactive Communication samarbetat med studenter från KTH i kursen Digital collaboration, där uppgiften varit att kombinera ny teknik med strategisk kommunikation. Detta har resulterat i två projekt som till helgen ställs ut på den stora mässan Gamex i Stockholm.

Skrivet av Berghs School of Communication
Oktober 30, 2013

Vad händer när två skolor slår sina kloka huvuden ihop? Inom kursen Digital collaboration har studenter från Berghs diplomutbildning Interactive communication läst tillsammans med KTH:s klass Advanced Graphics and Interaction. Detta samarbete har utmynnat till att två projekt kommer att ställas ut på Gamex, en stor mötesplats för alla som älskar konsolspel och datorspel. På torsdag den 31 oktober öppnar den fjärde upplagan av spelmässan på Kistamässan där Berghs och KTH under fyra dagar ställer ut sina projekt tillsammans. De två projekten heter Face up och Dangeroads.

891

Face up

Sverige är ett av världens mest uppkopplade länder. Vi tittar ner på våra mobiltelefoner och surfplattor i snitt 150 gånger per dag. En Facedown-generation växer fram och våra nya vanor får konsekvenser; ergonomiska besvär och hälsoproblem har uppstått på grund av vårt nya beteende.”Text neck” eller ”Ipad-nacke” är ett exempel på detta, en belastning på ryggraden som reslutat av vår face-down hållning som i förlängningen kan ge allvarliga skador på våra nackar.

I arbetsgruppen från Berghs ingår studenterna Kicki Lenken, Sofia Olsson, August Östberg och Femi Williams. 

Kicki Lenken berättar: 

”Genom Face up vill vi skapa en möjlighet för människor att utforska sina vardagliga liv på ett ovanligt och roligt sätt. Det är inte ett spel, det är en upplevlse. Bubblor som projiceras på tak på allmänna platser och som släpper ifrån sig en ton när de poppas. Dessa bubblor blir en iögonfallande och rolig upplevelse som sprider leenden och drar människors uppmärksamhet uppåt. Genom face up uppmuntrar vi människor att titta bort från sin telefoner och istället se uppåt.” 

Dangeroads

Det andra projektet som i helgen visas upp på Gamex-mässan är Dangeroads, där studenterna Joel Bergström, Ola Ljungstedt, Sara Gärdegård och Stina Ekholm deltagit. 

Stina Ekholm berätttar om idén: 

”Varje år dör det tusentals människor i trafiken på grund av att de smsar medan de kör bil. Detta är förstås ett problem som växer med vårt uppkopplade samhälle idag, där människor föds in i en sorts uppkopplad mentalitet. Därför ville vi bygga någonting som spred budskapet men på ett sätt som alla människor kan relatera till och ta till sig. Så föddes idén till Dangeroads.” 

Dangeroads är ett spel där du kopplar ihop din telefon med en dator och använder telefonen som styrmodul genom att luta den till höger eller vänster. På datorskärmen ser du väglandskapet som inifrån vindrutan på din bil och din uppgift är att hålla dig kvar på vägen samtidigt som du får sms att besvara på telefonen, genererade i spelet.

893