Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Berghs-studenter ställer ut 25 000 idéer på Nordic Light Hotel

ksmall

Året har knappt börjat och tempot hos Berghs diplomklass Interactive Communications är högre än någonsin. Just nu är klassen i full färd att slutföra projektet 25K där 25 000 idéer produceras på post it-lappar. Nu står det klart att resultatet presenteras genom en utställning på Nordic Light Hotel den 7 februari.

Skrivet av Berghs School of Communication
Januari 24, 2013

Utställningen ska locka både bransch och allmänhet. Det blir även första gången organisationerna som deltagit i projektet presenteras för resultatet. 25 000 post it-lappar kommer täcka väggarna på Nordic Light Hotel och utmana besökarnas föreställningar om kreativitet och idéskapande.

– Vi vill ställa frågan: Vad är en idé? Vad gör den bra eller dålig och vem får hitta på den? Det ska bli sjukt spännande att se reaktionerna på det vi åstadkommit, säger Christopher Johansson från klassen.

Nordic Light Hotel är glada över att vara en del av projektet.
– Vi söker alltid intressanta samarbeten och brinner för kreativt nyskapande. Frågeställningen i det här projektet är väldigt spännande, det ska bli otroligt kul att ta del av alla idéer, säger Anderas Cavallius, Hotel Manager på Nordic Light Hotel.

Hittills har studenterna producerat 17 485 idéer och när de nu närmar sig slutspurten råder ingen tvekan om de kommer klara det.
–Målet känns inom räckhåll även om det inte är uppnått än. 25 000 idéer på 25 000 post-it-lappar är väldigt mycket, men vi jobbar stenhårt och håller vi bara samma tempo kommer vi klara det, säger Christopher Johansson.

Utställningen visas kl. 17.00-20.00 den 7 februari på Nordic Light Hotel, Vasaplan 7.

Om 25K
25K började som ett projekt för att marknadsföra diplomutbildningen Interactive Communication men slutade i ett utforskande av idéprocessen och vad som faktiskt utgör en idé. Projektet började med att klassen la upp sig själva till försäljning via en e-handel. Där fick företag möjligheten att anmäla intresse för att vara med i projektet. 10 organisationer valdes ut och dessa kommer vid projektets slut att ha fått 2 500 idéer genererade på en inskickad brief. Längre fram i vår kommer studenterna i klassen sedan att pitcha en av uppdragsgivaren utvald idé mer utförligt.

Om Nordic Light Hotel
Nordic Light Hotel blev utsett till Sveriges ledande boutiquehotell tredje året i rad av World Travel Awards 2010. Under åren har hotellet i centrala Stockholm utmärkt sig för sin ljusdesign och blivit en arena för en rad olika designevenemang. Det nordiska ljuset genomsyrar hela hotellet: hotellrummen, konferenslokalerna samt restaurangen och baren. Lobbymiljön förändras flera gånger per år med gästinstallationer, där allt från etablerade designers till helt nya kreatörer arbetar tillsammans med hotellets eget designteam.