Berghs tar kommunikation till ny nivå med Student Lab

Allt fler företag vänder sig till Berghs för att få möjlighet att arbeta tillsammans med studenter i ett eller annat format. Som ett svar på den stora efterfrågan lanserar Berghs med start i januari 2016 formatet Student Lab - en arena där studenter får chans att arbeta i skarpa uppdrag mot företag, och företag i sin tur får möjlighet att lära känna morgondagens kommunikatörer. Den första uppdragsgivaren inom formatet är Lenovo, med varumärket Moto.

Det här är Student Lab

Med Student Lab har Berghs skapat ett format där företag och studenter arbetar tillsammans i skarpa uppdrag och studenterna får möjlighet till ersättning. Det här inte bara en chans för kommande kreatörer att bygga på sin erfarenhet utan också en möjlighet för företag att få hjälp med sina kommunikativa utmaningar. En givande synergi. Fördelade i team av studenter som själva anmält sitt intresse att arbeta skarpt mot uppdragsgivare tävlar studenterna genom att leverera leveranser av kreativa idéer, insikter och strategi.

Att delta i Student Lab är alltså frivilligt, men en urvalsprocess utifrån de kompetenser som är mest relevanta för varje enskilt projekt sker inom varje lab. I pilotprojektet handlar det framförallt om att skapa team med studenter från olika program eftersom Berghs tror på interdiciplinär samverkan mellan utbildningarna.

1458

Lenovo först ut i Student Lab

I mitten av januari lanserades det allra första Student Lab på Berghs, där inte mindre än 60 av Berghs (totalt 240) heltidsstudenter dök upp för att lyssna, inspireras och anmäla sitt intresse att delta. Uppdragsgivare i Student Labs första upplaga är Lenovo med varumärket Moto (tidigare Motorola), som med studenternas hjälp vill utmana de existerande aktörerna i den mobila sfären med den nya telefonen Moto X Force.

På plats fanns Joakim Liljedahl, marknadschef för Lenovo Mobile Business Group i Norden, för att dela ut briefen och beskriva uppdraget och önskat utfall.

“Jag har länge följt Berghs School of Communication och inspirerats av studenternas kreativa arbete. Genom Student Lab såg jag en möjlighet att dels få arbeta tillsammans med Berghs, som gång på gång utnämns till världens bästa kommunikationsskola, och studenterna, vars kreativitet och uppfinningsrikedom i kombination med strategiska kunskaper kommer att bli en perfekt match i etableringen av varumärket Moto i Sverige.”

Några röster om Student Lab

 

1457

Fredrik Heghammar, facilitator.
Fredrik Heghammar har i Student Lab #1 rollen som facilitator, vilket innebär att leda studenterna i processen och se till att idéerna svarar på kunden, i det här fallet Motorolas, behov och önskemål.

Fredrik, kan du beskriva vad som är unikt med formatet Student Lab?
– Det är helt klart det interdiciplinära som är nyckeln. När man samlar personer med olika kompetens och bakgrund för att fokuserat jobba med utmaningar under en begränsad men faciliterad tid händer det grejer och att idéer tar form och skepnad som annars inte skulle se dagens ljus. Dessutom är “sprintformat” i sig fortfarande unikt i kommunikationsbranschen. 

Vad kommer nu att ske under de två ”sprints” som studenterna deltar vid under Student Lab i februari?
Under den första sprinten kommer vi jobba med idé och koncept, för att under den andra fokusera på marknadsföringen. Varje sprint löper över en helg. Båda sprintarna skall resultera i tydliga “action points” inom respektive område, som naturligtvis svarar på Motorolas brief.

Vilka är dina egna förhoppningar med projektet? Vad ser du mest fram emot?
Förutom att få jobba med fantastiska studenter och ett mycket intressant varumärke så ser jag fram emot att visa kunden – Motorola i det här fallet – att sprintformatet är en fantastisk process för att lösa komplexa frågeställningar. Motorola i sin tur kan vänta sig unika idéer med intressanta angreppsvinklar.

 

1456Johan Svensson, affärsutvecklingschef på Berghs
Johan Svensson, Affärsutvecklingschef på Berghs, förklarar vad Student Lab är och på vilka sätt det skiljer sig mot andra skarpa projekt där klasserna verkar mellan sina respektive utbildningar, som till exempel examensprojekten.

“Tanken med Student Lab är enkel. Allt fler företag vill samarbeta med oss och många studenter vill få ännu mer skarp erfarenhet. Med Student Lab skapar vi ett format där företag och våra studenter kan mötas och arbeta tillsammans i riktiga uppdrag och där studenterna får möjlighet till ersättning. I år utvecklar vi även våra examensprojekt under temat Berghs Boost Camp där våra studenter involveras tidigare i uppdragsgivarnas utmaning och en processledare från Berghs leder arbetet.”

Hur uppstod idén till Berghs Student Lab?
Genom att skapa ett format där våra fantastiska studenter kan vara med har vi ökat skolans attraktionskraft för företag flerfalt. Det i sig är ingen ny insikt, men nu tror vi oss ha hittat en modell där det också blir både lärorikt och fördelaktigt för studenterna (både nuvarande och tidigare) och det är självklart vårt allra viktigaste uppdrag som skola. 

Är Student Lab något vi får se mer av i framtiden? Kan du avslöja om fler uppdragsgivare på väg in?
Självklart tror vi på Student Lab, men det är viktigt för oss att utveckla formatet tillsammans med studenter och nya uppdragsgivare. Vi för diskussion med flera intressanta företag, men just nu är all vår fokus på Moto-projektet som vi alla kommer att lära oss mycket av.

Student Lab #1 – när var och hur?

 

  • 13 januari: Student Lab #1 presenteras för studenter med uppdragsgivare Lenovo på plats för att beskriva uppdraget.
  • 6-7 februari: Den första sprinten går av stapeln på Berghs
  • 13-14 februari: Den andra sprinten går av stapeln på Berghs
  • 19 februari: Slutpresentation för uppdragsgivare