Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Berghs trendspanar för Sveriges Annonsörer

trendspaningsveann

En onsdag i september samlades 40 av Sveriges Annonsörers medlemmar på Berghs School of Communication för en heldag i trendspaningens tecken. På agendan stod, bland mycket annat, "omvärldsbevakning från en turbulent mediemarknad", "00-talisterna" och "att förutse trender genom sociala medier".

September 11, 2013

Trendspaningsdagen inleddes med en presentation av Berghs vd Camilla Wallander, varpå Sakari Pitkänen talade kring begreppet ”trend”.

Sara Öhrvall (på bilden), chef för Bonnier Research and Development, fortsatte därefter med en omvärldsbevakning från en turbulent mediemarknad. Efter lunchen tog Simon Sundén, grundare av Lissly.com, vid med en föreläsning om hur man bäst kan mäta sociala medier och hur Google kan användas för att förutse trender. Deltagarna testade olika verktyg för att mäta sociala medier.

Dagen aslutades med en pinfärsk undersökning, presenterad av Rickard Sjöberg som grundat trendforskningsbyrån Quattroporte, av 00-talisterna. 

Trendspaningen är en skräddarsydd lösning som utgör del av ett samarbete mellan Berghs School of Communication och Sveriges Annonsörer och riktades till Sveriges Annonsörers medlemmar. Dagens blev snart fullbokad och en uppföljande workshop väntar i november 2013.