Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Berghs vill göra finkulturen mer tillgänglig

img

Berghs Explore är igång! Med start den 7 december kommer Berghs samtliga heltidsstudenter att lägga allt annat åt sidan för att intensivt undersöka hur konstnärlig kultur kan nå fler människor. Det hela är ett samarbete med Kulturrådet i det traditionsenliga Berghs Explore, projektet där hela skolan tillsammans undersöker hur kommunikation kan göra skillnad i samhället.

Berghs Explore vill lösa samhällsutmaningar

Varje år två veckor innan jul lägger samtliga Berghs diplomstudenter vardagen åt sidan för att tillsammans undersöka hur kommunikation kan göra skillnad i samhället. Berghs Explore är höstens stora samverkansprojekt där samtliga studenter inom Berghs heltids­utbildningar tillsammans arbetar för att lösa samhällsproblem. Berghs Expore vill utforska gränserna för vad kommunikation kan åstadkomma i världen genom att se bortom den klassiska reklamhorisonten och ta vara på kommunikationens möjligheter att lösa ett existerande problem på ett nytt sätt. Under två veckor jobbar alla utbildningar med samma projekt. 

Årets tema: gör finkulturen mer tillgänglig 

Årets tema på Berghs Explore är kultur, då studenterna arbetar med frågan "hur kan vi göra finkulturen mer tillgänlig". Årets Berghs Explore genomförs tillsammans med Kulturrådet och uppdraget är att lyfta den konstnärliga kultur som är beroende av statligt stöd för att överleva.

"Kommunikation spelar en mycket viktig roll i samhällsutmaningar. I år vill vi undersöka hur konstnärlig kultur kan möta en större eller annorlunda publik" förklarar Berghs VD Camilla Wallander.

Med på den stora kick-off:en som startade den 7 december på Berghs fanns även Lotta Brilioth Björnstad, enhetschef för litteratur, läsande och kommunikation på Kulturrådet. Hon utvecklar varför årets tema är så viktigt: 

"Konst och kultur som finansieras med offentliga medel är till för alla. Men för många kan utställningar, föreställningar och konserter verka smala eller svåra att ta till sig. Därför är det mycket spännande att se vad Berghs studenter kan göra för att sänka tröskeln för en publik som sällan syns på kulturinstitutionerna och väcka nyfikenhet hos nya besökare". 

Hur går Berghs Explore till?

Varje arbetsgrupp väljer själv en av alla institutioner som idag får del av kulturbidraget och arbetar intensivt i två veckor med den genrella utmaningen och uppgiften inom Berghs Explore. Den 21 december kl 09:00-14:00 presenteras 25 kreativa lösningar i Berghs lokaler på Sveavägen i Stockholm.

Tidigare projekt inom Berghs Explore har fokuserat på bostadsproblem, ungdomsarbetslöshet och senast klimatfrågan, då studenterna hjälpte hjälpte Naturskyddsföreningen att klimatmaxa. Varje arbetsgrupp handleds av yrkesverksamma kommunikatörer och består av minst en student från var och en av diplomklasserna AD/copy, Public Relations, Strategisk kommunikation, Produktionsledning, Digital strateg/kreatör, Communication design och Bachelor.