Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Berghsklasser på studiebesök hos Billeruds i Grums

bild front
I tider när ett varumärkes förpackning har kommit att spela en allt viktigare roll har Berghs, i samarbete med Billerud och Designbyrån Nine, utvecklat kursen ”Hållbar förpackningsdesign – SPICE 11”. Förra veckan startade kursen med ett studiebesök på Billeruds anläggning i Grums.

Skrivet av Berghs School of Communication
September 26, 2011

Det både stormade och regnade när det var dags för klasserna Grafisk Design och Produktionsledning/Operativ Projektledning att bege sig mot värmländska Grums. Men fram kom de, och studiebesöket innehöll både rundvandring, föreläsning kring Billeruds utbud i pappersval och ”pappersprocessen”, liksom ett besök i Pack Labb där studenterna bjöds på viktig inblick i vilka möjligheter och begränsningar man får förhålla sig till när det handlar om balans mellan kreativa idéer och praktiska möjligheter.

259

Kursen i hållbar förpackningsdesign har kommit till i en tid när ett varumärkes förpackning har kommit att bli allt viktigare. En tid när många varumärken vill kommunicera, bygga och stärka sina varumärken – samtidigt. Den traditionella marknadsföringen (annonser, tv-reklam) har kommit att betyda allt mindre, vilket gör att en förpacknings utformning, kommunikation och konceptbyggande via förpackningen spelar en allt större roll. Kursen samläses av utbildningarna i Grafisk design och Produktionsledning/Operativ Projektledning.

258

Uppgiften i projektet handlar om att skapa nya, konceptuella förpackningskoncept för Kosta Boda/Orrefors. Projektet presenteras internt inför en jury bestående av Orrefors, Billerud, Nine och Berghs i slutet av oktober.

260

Berghs utgångspunkt i vår undervisning är att vi ligger nära verkligheten – det kan knappast bli verkligare än att starta den här kursen med ett besök i Grums” säger Charlotta Rydholm & Pål Pettersson som är ansvariga lärare på Berghs.