Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Berghsstudenter nominerade i Framtida uppslag

berghs preview
I oktober förra året släpptes briefen för Framtida Uppslag, en årlig tävling för unga kreatörer anordnad av Bonnier Tidskrifter. En av de tävlande grupperna består av Berghs-studenterna Marcus Sjöberg, Fredrik Nathorst-Westfeldt och Daniel Withmore, som precis fått reda på att de är en av totalt tio nominerade bidrag i Framtida Uppslag.

Skrivet av Berghs School of Communication
Februari 26, 2013

Alla tävlande arbetar med samma brief men får välja själv i vilken av tidskrifterna under Bonnier som uppslaget ska visas i. Företaget som grupperna arbetar med uppslag för är Carolines Kök – ett företag som är marknadsledande leverantör av färsk färdigmat till cafe- och butiksmarknaden i hela Sverige inom deras segment. Den 6 mars genomförs vernissage och prisutdelning på Astoria i Stockholm.

Hej Marcus, berätta om hur det kom sig att ni ställde upp i tävlingen Framtida Uppslag?
 
Vi kände att vi ville testa på att tävla. Någon gång ska man väl börja och likt många andra i klassen så kände vi att det var en uppgift som inte skulle behöva ta överdrivet stor energi då det handlade om en enstaka printlösning. Om man inte ville skicka in fler bidrag såklart. Det blev ju hittills en bra start, så vi är glada att vi ställde upp.

Berätta om briefen, vad var det som lockade med den?

Uppdraget var att göra en print till någon av Bonniers tidsskrifter, målgruppsanpassad och relevant för varumärket. Det som lockade var nog just att det var print och vi såg tidigare bidrag som inspirerade till att göra ett försök. Utmaningen var mest produkten som skulle säljas, men det var kul att sitta och spåna idéer tillsammans.

Du, Fredrik och Daniel går alla i Reklam-klassen 2012/2014 – är det här ert första samarbete som grupp?

Det var första gången vi tre arbetade tillsammans. Det är vettigt att jobba med lite olika folk hela tiden och vi var öppna i klassen om vilka som ville tävla och sen var det bara att gruppera sig.

Kan ni avslöja något om er idé och lösning? Hur tänkte ni?

Vi gick mycket på insikter om att föräldrar har dåligt med tid och att man lätt prioriterar bort fel saker för att hinna med det man tror är viktigt. Det vi vill visa var att man inte behöver tumma på matkvalitén men ändå kan spara tid på att slippa laga den själv. Vi gjorde ”en lång historia kort”, ett koncept som grundar sig på att deras produkt är hemlagad mat på 3 minuter. In i micron bara! Vi kan avslöja mer efter prisutdelningen, men en minimalistisk copylösning kan vi nog säga att det blev.

Styrkan med er idé – varför tror ni att den valdes ut?

Jag hoppas att juryn tyckte den var lite fyndig och mycket relevant för målgruppen och varumärket. Det var det vi själva tyckte var det viktiga.

Vinnarna presenteras nästa vecka på Astoria i Stockholm. Vi håller tummarna! För att läsa mer om tävlingen, besök Framtida Uppslag. Vill du titta på alla nominerade bidrag? Missa inte Framtida Uppslag på Facebook!