Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Berghsstudenter säljer leksaker och exklusiva affischer på Vinterträdgården

printfront

För snart två veckor sedan rapporterade Berghs.se att en av Berghs diplomklasser, de blivande produktionsledarna, tagit över en sexbutiks sociala medier på nätet som en del av sin kurs Idé och konceptutveckling. Snart är de två veckorna över – och klassen beger sig till Vinterträdgården där de säljer affischer och leksaker.

Skrivet av Berghs School of Communication
December 10, 2013

I snart två veckor har Berghs blivande produktionsledare haft kontrollen över sexbutiken Oliver & Evas sociala medie-konton. När året nu närmar sig sitt slut tänker klassen avsluta med att på Vinterträdgårdens loppmarknad i Stockholm sälja sexleksaker, bakverk och unika posters, designade av en tidigare Berghsstudent.

Affischen är skapad av tidigare Grafisk Designstudenten Catalina Aguilera och kommer att säljas exklusivt enbart under marknaden. Samtliga intäkter som klassen får in under marknaden skänker de tillsammans med butiken till Musikhjälpen, som 2013 syftar till att hjälpa fler kvinnor att gå igenom en säker graviditet. Om affischen säger Catalina:

”Jag blev tillfrågad om jag ville vara med och göra affischer till detta projekt och tyckte det lät riktigt kul. Pengarna från försäljningen går till ett fantastiskt fint ändamål och utgångspunkten för motiven, sex & kärlek lät som en spännande utmaning. Med total konstnärlig frihet och grundtanken att göra något kul och inbjudande fanns det först en tanke om att rita kroppsdelar, men idén utvecklades snabbt till att gå in djupare på ämnet sex. Det kom att bli grunden till denna serie av tre affischer som alla på ett något abstrakt, kul men ändå varmt och intimt sätt visar kärlek i sin finaste form. För mig personligen ligger det mig även väldigt varmt om hjärtat att kunna använda design för att sprida positiva budskap.”

Josefin Löfgren och Kristina Robing , två av studenterna i klassen, sammanfattar de två veckor som passerat då de haft kontroll över sexbutikens sociala medier:

”Det kändes otroligt spännande att få uppdraget Oliver & Eva, samtidigt en press över det stora ansvaret. I dagens samhälle vill vi gärna tro att vi är öppna för diskussionen kring sex, men i vilka forum och sammanhang är det egentligen som vi pratar om detta? Det finns en tydlig problematik i att gemene man anser att det är genant att prata om, och det är precis det som vi vill lyfta och avdramatisera.”

Både Josefin och Kristina upplever att man i rollen som produktionsledare vill ha de rätta svaren, vilket var en utmaning i det här projektet som i mångt och mycket går ut på att testa sig fram, öva sig på att göra fel och lära sig vad som fungerar och inte fungerar.

Väkomna att träffa klassen på lördag på lördagen den 14 december mellan klockan 12:00 och 20:30 på Vinterträdgården i Stockholm.

Läs mer på www.tradgarden.com och www.oliverocheva.se/

Affischerna kommer enbart att säljas under marknaden och priset är 150 kronor.

939

938

937