Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Berghsstudenter skapar plattform för studenter och byråer att mötas

drombyran

Sju studenter från Berghs olika diplomutbildningar började skolans tävlingsvecka med ett mål: att förändra relationen mellan studenter och byråer genom att ge byråerna en chans att visa upp sig från en sida som studenterna annars inte får se och därigenom skapa en plattform för möte. Idag lanseras kampanjen på drombyran.se.

Skrivet av Berghs School of Communication
Februari 19, 2013

Under Tävlingsveckan, som ingår i kursmomentet Professionell utveckling, arbetar samtliga av Berghs diplomstudenter i mixade grupper med briefer från internationella reklamtävlingar som One Show och D&AD.

D&AD:s brief ”make your mark” tilltalade tidigt gruppen, som kände att det fanns möjlighet att göra något kul trots sju olika viljor och drömmar om var de vill få sina första jobb.

”Det var lite knepigt i början, vi försökte komma på en drömarbetsplats tillsammans men insåg att alla är nyfikna på olika byråer och företag, där föddes idén att låta byråerna visa vad de går för”, säger Johanna Byström.

 

Som fokus i kampanjen ligger Twitters nya video-app Vine, som ger användaren möjlighet att skapa en stop motion-video på sex sekunder. Vid ett första möte tar människor 11 avgörande beslut om en annan person på mindre än 6 sekunder. Meningen är därför att byråerna, på sex sekunder, får möjlighet att visa hur sköna och kreativa de är.

”Vi får lätt en uppfattning om olika byråer genom deras hemsidor men det är svårare att verkligen få en känsla av stämningen, det här är helt enkelt deras chans att visa en sida som vi annars inte får se”, säger Kim Carlos Rehn.

Bidragen kommer att samlas på kampanjsiten drombyran.se där studenter kommer att ta del av byråernas bidrag. Där kan samtidigt byråerna själva  se sina konkurrenters bidrag.

”Vi vill utmana byråerna och låta de göra ett intryck på oss, istället för tvärtom”, säger Emma Bengtsson.

I slutet av kampanjen kommer gruppen välja ut den byrå som bidragit med den bästa videon och utse en vinnare som kan stoltsera som ”Sveriges skönaste byrå”.

Gruppen som arbetar med Drömbyrån är:
• Johanna Byström, Produktionsledning/Operativ projektledning
• Caj Westlund, Reklam
• Andrea Norden, Grafisk design
• Kim Carlos Rehn, Grafisk design
• Henrik Åkerström, Marknads­kommunikation
• Astrid Holm, Rerklam
• Emma Bengtsson, Strategisk kommunikation och PR