Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Berghsstudenter vinnare i Prime Creative Awards 2018

Hur ökar man uppmärksamheten kring Järvaveckan och skapar förutsättningar för fortsatt dialog över året? Med lyritik, tyckte Berghsstudenterna Andreas Karlsson, Sofia Gustafsson och Noah Bramme – och juryn tyckte det var en vinnande idé.

Skrivet av Berghs School of Communication
Maj 17, 2018

Prime Creative Awards är en kommunikationstävling för studenter i hela Sverige, som går av stapeln en gång om året. Byrån Prime Weber Shandwick arrangerar tävlingen med olika samarbetspartners – i år Järvaveckan och Global Village. Järvaveckan skapades som ett alternativ till Almedalsveckan, för att öka valdeltagandet i socioekonomiskt utsatta områden där valdeltagandet är rekordlågt. Årets uppgift var att skapa ett kommunikationskoncept som skapar kännedom om Järvaveckan, lockar fysiska besökare dit samt skapar förutsättningar för en fortsatt dialog. Man vill förflytta målgruppens syn på Järvaveckan – från ett veckoevent till en samhällsinstution som verkar året om.

Noah, Andreas och Sofia kom till insikten om att det är få saker som engagerar så mycket som musik. Det är ett universellt språk som vi alla kan enas under, oavsett bakgrund och förförståelse. Så föddes kommunikationskonceptet Lyritik – en idé om att låta artister sprungna ur dessa områden helt politiskt obundet tolka partiernas valprogram och på så sätt förvandla något för många obegripligt och tråkigt till just musik. En kombination av politik och lyrik, helt enkelt.

Vi passade på att ställa några frågor till dem:

Hur var er kreativa process när ni kom på idén? Vad var höjdpunkterna, vad var dalarna?

Vi satt och spånade på flera olika idéer men som alla kändes lite för krångliga eller tråkiga. För att engagera människor i en fråga som för många känns komplex krävs det att det känns lustfyllt. Så när vi väl kom på Lyritik kändes det bra direkt och det var inte en särskilt lång process från idé till färdig ”produkt” just på grund av det.

Vad händer med idén nu? Kommer den att bli verklighet? Hur mycket kommer ni att vara inblandade i genomförandet?

Briefen/uppgiften var ”på riktigt”, det vill säga vi presenterade direkt för kund -Järvaveckan och Global Village. Efter Prime Creative Awards slut så kommer de att ta över rodret för att försöka förverkliga idén.

Vad var lärdomarna ni drog av den här processen?

Känns det kul blir det oftast bra! Krångla inte till saker och ting.