Den här artikeln är inaktuell (eller har något år på nacken).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Branschens reaktioner på 75 år av kommunikation

För att fira att Berghs fyller 75 år i år lanseras under slutevenemangsveckan i maj en tidslinje i form av ett virtuellt museum där man kan se hur kommunikationen har förändrats, från skolans start på 1940-talet fram till idag. Tongivande kommunikationsinsatser från varje årtionde har valts ut och framstående personer i branschen har reagerat på de olika kampanjerna.

Tidslinjen är framtagen av Berghs Studentbyrå som en del av det årliga sluteventet 19-21 maj.

År 1941 startades Reklamtekniska Skolan av Gösta och Irma Bergh. I år, 75 år senare är det återigen dags för skolans slutevent. För att hylla skolans 75-årsjubileum har David Peiris och Markus Manitski, digitala kreatörer på Berghs Studentbyrå, tagit fram en tidslinje som sträcker sig över de senaste åtta decennierna. Tidslinjen tydliggör hur samhället och i synnerhet branschen gått från enkelriktad reklam till dynamisk kommunikation.

– Vi har samlat in reaktioner från människor som jobbar med kommunikation, kultur, reklam, design och forskning. De har uttalat sig om några riktigt starka kommunikationskampanjer. Det är vårt sätt att säga grattis på födelsedagen till skolan, säger David Peiris, digital kreatör på Berghs Studentbyrå.

Bland de som har uttalat sig återfinns en professor i historia och flera namnkunniga personer från välkända byråer, både i Sverige och utomlands, till exempel Forsman & Bodenfors, DDB Stockholm och Droga5.

– Eftersom Berghs ligger mig nära både om hjärtat och i tiden känns det här projektet extra roligt. Mycket har hänt de senaste 75 åren och det ska bli spännande att följa branschens utveckling, där riktigt bra kommunikation skapar faktiskt värde, säger Tobias Lindborg, art director på Droga5 i New York.

Tidslinjen har tagits fram som en del av Berghs slutevent med konceptet Act/React som utforskar hur reaktioner påverkar kommunikation.
På Facebook finns gruppen Berghs 75 där tidigare studenter och lärare delar med sig av sina minnen från tiden på skolan.

1592

Nedan följer en lista på alla de personer som medverkat i tidslinjen.

Josefine Hådell
PR-strateg / Copywriter
Passion Lab

Yvonne Hirdman
Professor Emeritus i historia
Stockholm Universitet

Mattias Manitski
Copywriter
Tillsammans Sthlm

Fredrik Heghammar
Co-Founder
Another tomorrow

Sandra Kastås
Executive Vice-President
Ullman PR

Staffan Kjellvestad
Visualizer
Volt

Simon Beyer
Digital Strategy Director
Ingager

Charlotta Rydholm
Reaction Driver
Tobegin

Daniel Prochéus
Client Director
BBH

Anna Lindstein
Digital strategist
Freelance consultant

Karina Ullensvang
Art Director
Forsman & Bodenfors

Stanislav Khromov
Web Developer
Aftonbladet

Tobias Lindborg
Junior Art Director
Droga5

Tobias Snäll
Creative Lead
+rehabstudio

Annika Rehn Frobell
Planning Director
MullenLowe Brindfors

Abraham Asefaw
Agency Director
The Pop Up Agency

Taggar: