Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Camilla Wallander rapporterar från Maximídia 2012

bild

Första veckan i oktober gjorde Berghs vd Camilla Wallander en blixtvisit i Brasilien för att tala på konferensen Maximídia, som för 22:a gången samlade kommunikatörer från världens alla hörn under ett par dagar för att lyssna, diskutera och blicka framåt.

Oktober 22, 2012

Camilla höll en föreläsning på temat ”Transformation of Communication” där hon behandlade de strategiska aspekterna av integrerad kommunikation och poängterade hur kreativitet mer än någonsin idag är är ett viktigt medel för att lösa affärsproblem. Genom de framsteg som sker inom teknik- och globaliserinsprocesser, måste dagens kommunikatörer att vara beredda att integrera – inte bara olika discipliner utan också branscher för att tillsammans hitta innovativa lösningar.

”Det fanns ett stort intresse att lyfta kommunikationsfrågor till en mer holistisk nivå. Brasilien är fortfarande väldigt fast i att media dikterar idéskapandet. Redan köpta annonser och filmer är starten på ett kommunikationsuppdrag och det finns inte tillräckligt stort utrymme för att tänka friare. De var väldigt intresserade av Berghs sätt att utbilda framtidens kommunikatörer, och vi har redan fått förfrågan att komma tillbaka för att bidra i att utveckla branschen i Sao Pauolo", säger Camilla Wallander.

Camilla betonade i sin föreläsning att vi tar steget från att prata målgrupp till att prata till och med någon. Och för att vara intressant och involvera den man pratar med så behöver vi skapa värden. Visa tydligt vad man gör för att ge.  Det kräver insikter och ett nytt tankesätt hos kommunikatörer; vi måste våga titta på de psykologiska mekanismer som ligger bakom människors handlande och att våga prova i strävan att hitta nya vägar.

Idag är det viktigt att inte bara säga vad man erbjuder utan också att göra det man säger – ett tema som märks tydligt bland annat genom Berghs examensprojekt 2013 som är just ”act”. Det handlar om att vara tydlig med vad man står för och att man agerar därefter. Det innebär att företag måste hitta sin kärna, sin unikitet och stå upp för det. Kunna kommunicera ärligt kring vad och hur man tänker. Det handlar också om att göra något som är större, “to do good”. Nyckelord inom modern kommunikation idag är enligt Camilla mångfald, förståelse, hållbarhet, laganda, samverkan, mod och lekfullhet.

“Jag gjorde också ett par reflektioner kring att de inte har någon utomhusreklam i Sao Paulo. En första känsla var att jag inte tänkte på det, dvs det fanns inget som distraherade. En annan känsla var att retail-miljön tog för sig på ett helt annat sätt. Varje butik uttryckte sig och förstärkte sitt varumärke enormt genom att de nyttjade hela huset för sin branding. Butikernas fasad och interiör var skapad efter varumärkets identitet vad gäller materialval, form, färg och målgrupp vilket blev väldigt starkt", säger Camilla.

Läs mer om Camillas besök i Brasilien här och här! 
 

583

581

582