Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

De vann Best Yet 2013

n

Copywriter Rachel La Chenardiere och Art Director Emelie Jinhee Johnsson läser till vardags på Berghs diplomprogram Reklam 2012/2014. Förra veckan innebar något utöver det vanliga för studenterna, som då deltog – och kammade hem svenska segern – i den internationella tävlingen Best Yet. Nu står Österrike på kartan, och om allt går väl där: Cannes Lions.

Mars 17, 2013

Best Yet är en internationell tävling för unga kreatörer som under våren pågår parallellt i 10 länder i Europa. Upplägget är lika enkelt som det är svårt: under fem timmar ska trettio lag, bestående av två personer i varje, skapa lösningar i form av annonser, efter en brief som delas ut klockan 12.00 på tävlingsdagen. Klockan 17.00, alltså fem timmar senare, är det presentationsdags för en jury och den totala tiden för varje presentation är begränsad till 120 sekunder. Det gäller att hålla tungan rätt i mun och att kunna arbeta under enorm tidspress.

Det klarade Emelie och Rachel galant. Vid dagens slut stod de som ett av de två team som går vidare till finalen i Österrike i slutet av maj 2013. Där ska de, efter samma upplägg, tävla mot 19 europeiska lag. Vinnarna belönas därefter med en resa till Cannes Lions inklusive boende, biljetter och kost för hela veckan. Ett åtråvärt pris för vilken reklamstudent som helst, med andra ord.

Rachel och Emelie, berätta om briefen ni tog del av igår vid lunchtid?
Uppdraget var att skapa en printannons som skulle generera mer pengar åt FNs projekt Flicka. Vi valde att fokusera på problemet med barnäktenskap.

Hade ni förberett någon ”taktik” för hur ni skulle få så mycket gjort under de fem timmar ni hade att arbeta på?
Dagen före åt vi kalasmiddag och planerade dagen in i minsta detalj; från brief till idégenererings-teman och frågor vi skulle ställa oss under vägen. Vi visste att tiden skulle vara knapp, och ville inte ödsla tid på fel saker.

Berätta om dagen, när var paniken som störst?
När vi var på Berghs och insåg att vi hade 15 minuter på oss att ta oss till Astoria på Östermalm, göra ut två skisser, limma dessa på pannåer och överlämna dem till juryn. Vi sprang dit med livet som insats, trodde vi skulle få hjärtinfarkt och mejade ner några barn på Östermalmstorg.

Vad tyckte ni var allra mest utmanande med briefen? Hur löste ni den utmaningen?
Att berätta något väldigt hemskt utan att läsaren slår det ifrån sig. Vi ville hitta en balans mellan att visa vilket fruktansvärt problem barnäktenskap är utan att framställa flickorna som offer.

Vad tyckte ni om de andra bidragen?
Vi hade många liknande tankar som andra tävlanden. Men, många bidrag visade enbart på problemet och vi tror att vi lyckades nyansera det lite.

Tillsammans med er gick ytterligare ett lag vidare, Martin Steen & Niclas Brantås. Ocskå de har Berghskoppling då de läste Interactive Communication på Berghs. Vad tyckte ni om deras lösningar?
Deras var bra och stack ut. De kombinerade allvaret med humor och gjorde en lösning man lätt kan ta till sig.

Hur kommer ni nu att förbereda er inför resan till Österrike?
Vi är skrockfulla, så vi kommer nog behöva äta och göra samma saker som vi gjorde igår. Det vill säga; äta rutten kokosnöt, dubbeldaim och dricka ingefärajuice. Kanske blir lite problematiskt eftersom vi kommer vara i Österrike.

Vad skulle det betyda för er att vinna finalen?
Mozartkulor till alla! Men framförallt skulle det kännas som en bra start på en framtida karriär.

Juryns motivering löd:

"Annonsernas eget Kinderägg: stark rubrik, stark copy och stark avsändare. Vem skulle kunna låta bli att agera? Juryn SMS:ade sina bidrag redan före prisutdelningen. Emelie Jinhee Johnsson och Rachel La Chenardière!"

Bidraget: 

 

JAG VILL BLI
bättre på att skriva fint. Jag vill spela fotboll med mina kompisar i skolan. Jag vill ha en egen mobiltelefon. Jag vill bli läkare så jag kan hjälpa andra.
Men det blir nog inte så, för jag vet att jag kommer bli
BORTGIFT NÄR JAG ÄR 12 ÅR GAMMAL

Ge en flicka ett eget val.
SMSa FLICKA till 72909