Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Dream Teamet på Interactive Communication

hire me interactive

2010 händer något som aldrig hänt förut. Ett studentteam vinner det prestigefulla miljöpriset The Green Pencil för etablerade byråer på One Shows stora reklamtävling i USA. Av världens alla etablerade byråer som tävlade om priset var det ingen som kvalificerade sig för "Excellence in Environmental Advertising". Studentteamet från Berghs däremot, gjorde det – och vann.

Oktober 4, 2010

Lösningen de presenterade, Million Trees New York, fick lovord som en mogen kampanj som satte konsumenten och miljön i fokus. (Se case filmen och läs mer här).

Ekot hördes över hela världen. Studenterna var själva fullt upptagna med att skapa kreativa kampanjer som skulle kamma hem ännu fler fina priser världen över. Studenterna vinner, förutom One Shows Green Pencil, inte mindre än ett guld, två silver, två brons på One Show och dessutom tre guld i den internationella reklamtävlingen Cannes Future Lions i Frankrike.

När över fyra miljoner människor från över 150 länder på bara tre dagar hade tagit del av studenternas eget Twitter-experiment ”Don’t Tell Ashton”, tappade inte bara Ashton själv hakan (läs mer om kampanjen här). Byråer över hela världen hör av sig och vill anställa studenterna och samarbeta med Berghs.

Utbildningen, som tidigare hette Interaktiv Kommunikation – webbstrateg/webbkreatör, blir 2010 en helt engelskspråkig utbildning som tar emot ansökningar från världens alla hörn och byter därmed namn till Interactive Communication – Digital Director/Digital Creative. 

Nu är teamet, som ska vägleda klassen och ansvara för den internationella utbildningen Interactive Communication på plats. Peter Kamstedt och Fredrik Lundgren, 36 respektive 39 år. Peter har tidigare drivit egen byrå, startat ett tiotal företag. Han började som copywriter men sadlade om till projektledare och strateg och är, utöver Berghs, anställd av byrån Great Works. Fredrik är utbildad Creative Director och grundare av Pond Digital med över 13 års erfarenhet av digitala medier på företag som Moonwalk, Starring och Syrup Sthlm. Har en Jur. kand examen och examen i Journalistik och har tidigare arbetat som copywriter.

Här berättar de ämnesansvariga Peter Kamstedt och Fredrik Lundgren mer.

- För oss är rollen som ämnesansvariga på Berghs den kanske finaste rollen man kan ha i kommunikations­branschen. Det är få förunnat att få möjlighet att coacha vetgiriga, hungriga och talangfulla studenter till att bli de där förändringsagenterna som alla hjälper till att förändra kommunikations­branschen till något bättre och något mer modernt.

- Förra årets tävlingsframgångar, där Interactive-klassen faktiskt var världens mest prisbelönta klass visar att vi är på väg i rätt riktning. Vi förstår också från branschen att studenterna erbjuder något som efterlängtas, nämligen viljan att utgå ifrån konsumenten och förmågan att starta konversationer och berättelser.

- Nu hoppas vi kunna finslipa vår metodik ytterligare så att vi utbildar studenter som ännu bättre svarar på branschens behov av digitalt kunniga kommunikatörer.

Varför funkar ni så bra ihop?

Peter; Fredrik har den nästan unika kompetensen att vara stark kreativt och samtidigt väldigt pedagogisk. Vi delar dessutom övertygelsen av att morgondagens kommunikatörer behöver ett digitalt DNA, men framförallt så gör de inte reklam utan startar och stöttar konversationer.

Fredrik; Peter är världsmästare på att se strategiska kopplingar i en digital värld. Han vet vad som krävs för att en ny tids kommunikatörer ska kunna revolutionera världen. Och det är just det som vi tillsammans vill ska hända med Interactive Communication – att studenterna kommer ut och förändrar hela spelplanen.

Varför behövs utbildningen Interactive Communication?

- Kommunikations­branschen behöver ställa om sig till en affärsmodell som utgår ifrån en digital logik, där varumärken definieras av konsumenten och dialogen är motorn som byrån behöver underhålla och driva på. Våra studenter är de förändringsagenter som skall hjälpa byråerna att ställa om sig för att återigen utveckla lösningar som ger tillväxt och värde.

Vad gör studenterna som går Berghs utbildning Interactive Communication unika?
- Den traditionella reklammakaren utvecklar budskap som avbryter, våra studenter adderar ett värde. Och adderar man värde startar man en konversation som många vill delta i. Våra studenter kan dessutom hantera sina kanaler, att kunna print och TV räckte tidigare men dagens kommunikatör behöver förstå logiken kring hur en idé även kan utnyttja logiken i sökmotorer och sociala medier. Studenterna på Interactive Communication tänker annorlunda och är alltid på gång med lösningar som tillför ett värde. Lösningar som folk vill vara en del av och som förtjänar uppmärksamhet istället för att var påtvingade och köpta.