Artiklar

"Kursen Growth Marketing har gett mig stärkt självförtroende och motivation i min yrkesroll"

Axel Tuvemo Johnson jobbar på marknadsavdelningen på Frilans Finans. I våras gick han distanskursen Growth Marketing. Här berättar han om veckorna på Berghs och hur han använder de nya kunskaperna från utbildningen.

Skrivet av Anette Hamel
Augusti 2, 2023

Hej Axel! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Axel Tuvemo Johnson, bor i Stockholm och är Marketing & Partnership Manager hos Frilans Finans. Har jobbat här i snart 2,5 år. Dessförinnan var jag marknadskonsult.

Vad har du för bakgrund?

– Innan pandemin jobbade jag i musikbranschen och jag har en bakgrund från Hyper Island som Business Developer. Jag har jobbat som frilansare med någon form av marknads­föring hela mitt yrkesverksamma liv, men pandemin fick mig att tänka om och ta en fast anställning som marknadsansvarig.

Du gick kursen Growth Marketing under våren 2023. Vad var det som fick dig att söka just denna?

– Jag behövde uppdatera mina kompetenser kring vad som är best practice för Growth och ville även få bredare kompetens för att bli en bättre beställare mot leverantörer och kunna ställa tydligare krav mot ledning.

Vad har du fått med dig från kursen?

– Har framför allt fått ett mycket större självförtroende i hur vi ska tackla strategiska beslut genom verktygen vi fick under kursen. Kontakterna är såklart ett stort plus! Jag tycker att innehållet täckte både övergripande strategi och mer operativt nitti gritti.

Hur var lärarna?

– Öppna för diskussion, nyfikna på deltagarna och väldigt kompetenta inom sina respektive områden.

Fick du någon aha-upplevelse under kursen?

– Framförallt hur bra det funkar att läsa på distans! Så smidigt! Men också att Growth kan innefatta så många delar av marknads­föring. Allt från design till copyfrågor till hur man jobbar med kunddata.

Vad tycker du var roligast eller mest intressant på utbildningen?

– Att få ta del av andra deltagares case och få lära sig tillsammans genom feedback på veckobasis.

Hur planerar du att få användning av det du lärde dig?

– Att kunna ta mer datadrivna beslut i såväl strategiarbete som i det operativa. Framöver ser jag fram emot att jobba ännu mer med varumärkesutveckling genom ljud. Det händer så otroligt mycket inom det här området och jag tror att vi bara sett början på vad ljud och podd kan göra för varumärken!

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– En stor del av jobbet går till mediaköp och budgetplanering. Därefter går en del av tiden åt till att utveckla kreativa uttag, skriva briefer till leverantörer och analysera kampanj- och kunddata. I och med att vi är en internationell koncern går även en del tid till att stötta våra internationella verksamheter i t.ex. Norge, Finland och Danmark.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det roligaste är att i en bred roll får du göra väldigt mycket olika saker parallellt och även träffa massor av olika typer av människor. Det snabba tempot och förändringarna i branschen är det som gör jobbet mest stimulerande.

Och vilka är utmaningarna?

– Att det konstant händer så pass mycket. Vad ska man prioritera? Det är lätt att bränna ut sig, vilket jag tyvärr tror att många inom kommunikations­branschen kan känna av i perioder.

Vilken kurs passar dig?

Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler och på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!

Läs mer här!

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

– Oavsett nivå rekommenderar jag att alltid ta någon form av kurs eller utbildning varje halvår. Det kan vara allt ifrån podcastproduktion till drejning. Mycket i den här branschen skulle jag säga handlar om att aldrig sluta lära sig nya saker!

Var hämtar du inspiration?

– Podcasts inom marknads­föring, matlagning eller livemusik! Den bästa inspirationen kommer oftast från områden som inte direkt är kopplade till marknads­föring!

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet du läste hos oss? Något tips på blogg, podd, bok eller annat?

– Är ett stort fan av digitala strategen Jesper Åström och hans YouTube-kanaler. Finns både under hans egna namn och på ”Marknadschef”. Om jag skulle välja en podcast så är "The Drum" den absolut vassaste podcasten inom kommunikation och marknads­föring.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Med tanke på att det går så pass fort i vår bransch rekommenderar jag alla som jobbar med marknads­föring att gå den. Kursen Growth Marketing har gett mig stärkt självförtroende och motivation i min yrkesroll!