Kurser

Growth Marketing

  • Strategi och taktik för tillväxt
  • Metoder och modeller för datadriven marknadsföring
  • Målsättning och mätning

Growth Marketing handlar om att öka antalet kunder, användare eller medlemmar i ditt företag, tjänst eller organisation. För att lyckas med det krävs en balans mellan kreativitet och dataanalys. På den här kursen tittar vi på ett antal sätt att hitta den balansen och nå framgång med dina högt ställda marknadsföringsmål.

Nivå
Professional
Format
Distans
Språk
Svenska
Plats
Distans
Pris
35 000 SEK (inkl. moms)
28 000 SEK (exkl. moms)
Ansök innan
Tisdag 2 april
Start
Onsdag 17 april
Slut
Onsdag 12 juni
Egenstudier
Ca 10 timmar per vecka
Kursdatum

Start online 17/4 kl 13:00–16:00.
Avslut online 12/6 kl 13:00–16:00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Lärarledda Zoommöte onsdagar kl 19.00-20.15.

Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

Om kursen

Growth Marketing är lika mycket en strategisk inställning som en taktisk metodik som ett praktiskt tillvägagångssätt.
En ledningsgrupp som strategiskt förstår Growth Marketing kommer att styra organisationen mot att systematiskt hitta de mest effektiva vägarna till tillväxt, organisera resurserna så att produktutveckling, marknadsföring och försäljning naturligt möts och utbyter erfarenheter samt veta hur stor del av budgeten som ska allokeras till att förutsättningslöst pröva sig fram.

På taktisk teamnivå bedrivs Growth Marketing med en metodisk prioritering av aktiviteter och datadrivet testande av vilka insatser som ger högst ROI i relation till uppsatta mål. Kunskap och kompetenser sätts samman situationsbaserat, utifrån vilken aktivitet teamet just nu testar.

Den individuella Growth Marketing-experten (eller kallar vi det Growth Hacker? Varför/varför inte?) håller samman allt detta: från strategisk inställning till taktisk metodik och utför sina tester praktiskt, med målet att så effektivt som möjligt skapa så mycket långsiktigt hållbar tillväxt som möjligt för företaget, organisationen eller tjänsten.
På den här kursen utgår vi från praktiska exempel hämtade från verkligheten för att introducera oss till Growth Marketing. Vi kommer att undersöka vad som skiljer en organisation som använder sig av Growth Marketing mot en som inte gör det. Vi kommer att lära av de mest framgångsrika teamen för att skapa systematik i våra tester. Vi använder metoder och verktyg för att skapa verklig tillväxt – här och nu medan kursen pågår.

Du kommer få möta modeller och begrepp som GROWS, LTV/CAC, och förstås ”Growth Marketing for pirates” – modellen utvecklad av 500 Startups grundare Dave McClure och som vi kommer använda som ryggrad. Vi går igenom sätt att skapa Acquisition, Activation, Retention, Referral och Revenue – och givetvis metoder och verktyg för att sätta rätt mål och mäta dem.

Vem är kursen för?

Kursen vänder sig till dig som arbetar med tillväxt i en marknadsförings- eller säljroll på en byrå eller på en marknads- eller säljavdelning och som vill utveckla din strategiska och taktiska kompetens.

Ett krav är däremot att du ska vilja och kunna testa nya metoder för din tillväxtmarknadsföring.

Det här får du

  • Growth Marketing som organisatorisk strategi
  • Growth Marketing som teamorienterad taktik
  • Growth Marketing som individuell praktik
  • Introduktion till beprövade modeller och metoder
  • Verklighetsbaserad praktik med personlig feedback

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.

Kursansvarig

Gabriella Stigen

Gabriella Stigen

Senior managmentkonsult på Forefront Consulting.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande. Kursen vänder sig till dig som arbetar med tillväxt i en marknadsförings- eller säljroll på en byrå eller på en marknadsavdelning och som vill utveckla din strategiska och taktiska kompetens. Ett krav är att du ska vilja och kunna testa nya metoder för din tillväxtmarknadsföring. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor

Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor

Övrig information

För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.

Att läsa en distanskurs på Berghs

  • Det är ej lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
  • De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
  • Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
  • Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
  • Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
  • Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
    *Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.

Frågor om kursen?


Kontakta oss om du har några frågor!

Utbildningskoordinator

Kristiina Müllersdorf