Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

“Nästan varje dag använder jag mig av något som jag lärt mig på kursen”

Max.Lundmark

Max Lundmark arbetar på Unionen och läste kursen Communication Management på Berghs hösten 2017. Här berättar Max om valet av utbildning, lärarna, kurskamraterna och hur han har fått användning av det han lärde sig.

Hej Max! Vem är du och vad jobbar du med?

Jag har jobbat med kommunikation och utveckling på Unionen i snart två år. Sedan 2013 bedriver jag också konsultverksamhet inom digital kommunikation och marknads­föring. Majoriteten av mina uppdrag kretsar på olika sätt kring grafisk formgivning, webbutveckling eller digital marknads­föring.

Vad var det som fick dig att söka till kursen Communication Management?

Som konsult har jag alltid haft både strategiskt och operativt ansvar mot kund. Nu på Unionen har jag ett större strategiskt ansvar, vilket var den största anledningen till att jag bestämde mig för att söka till just denna kurs. Man kan säga att jag behövde förnya, vidareutveckla och benchmarka mina strategiska verktyg helt enkelt.

Motsvarade kursen dina förväntningar och vad har du fått med dig?

Kursen besvarade verkligen mina förväntningar. Det jag tar med mig är framförallt den fantastiska blandningen av föreläsare. Att få sitta i en liten grupp och lyssna till erfarna kommunikationschefer från stora företag som t.ex. Oatly, IBM, SAS, Nordnet eller Preem är ovärderligt. När man också kombinerar detta med föreläsningar som omvärldsanalys, digitalisering eller hjärnans betydelse blir det svårslaget.

Hur var lärarna?

Det var intressant att alla hade så olika bakgrund och ingångslägen. Det kunde t.ex. vara en coach, en kommunikations­chef, en expert o.s.v., vilket gjorde det hela väldigt dynamiskt. Det kunde vara en undervisningsmetod på förmiddagen och en helt annan på eftermiddagen.

Var det något lektionstillfälle som kändes extra givande och isåfall varför?

Vi hade ett pass som jag tänker på lite då och då. Det var verkligen en ögonöppnare för mig. Passet var inriktat på research och omvärldsanalys, där vi fick lära oss hur man på ett systematiskt sätt kunde jobba med förkunskaper kring demografi för att göra framtidsanalyser mer förutsägbara. Att det enda vi kan göra ordentliga och ”säkra” framtidsanalyser på, är den demokratiska utvecklingen.

Hade ni något projektarbete på kursen? Berätta gärna lite om det.

Vi fick alla göra ett valfritt projektarbete. Jag valde att skriva en rapport där jag presenterade hur jag redan kunnat implementera olika lärdomar och dylikt i mitt dagliga arbete på Unionen.

Har du idag kontakt med någon av dina kurskamrater?

Absolut. Vi blev en ganska tight grupp. Först och främst så är man inte så många i klasserna, vilket gör att man lättare kan lära känna varandra. Att ha kursdagar på fredagar lämnar utrymme för gemensamma luncher och, om man har tur, även en after work.

Nu hör vi av oss lite då och då till varandra i vår gemensamma Facebook-grupp. Det är skönt att ha någonstans att vända sig när man har en fråga på området som vi alla är verksamma inom på olika sätt.

Vilken kurs passar dig?

På Berghs erbjuder vi ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Vi har både kurser på dagtid, kvällstid, intensivkurser och på distans.

Välj här!

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

Nästan varje dag använder jag mig av något som jag lärt mig på kursen. På ett eller annat sätt. Sista dagen hade vi en föreläsning om hur man mäter avkastning på kommunikation och PR vilket var väldigt intressant. Från denna föreläsning fick vi med oss ett ramverk kallas ”Barcelona Principles” som jag använder nästan varje dag.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad?

Mitt specialintresse är digital kommunikation. Growth hacking, sökmotoroptimering, inbound o.s.v., därför följer jag bl.a. Neil Patel som har både blogg och podcast med mycket matnyttig information för dig som är lite mer operativ. Men mitt största råd till dig som vill hålla dig uppdaterad på operativ nivå, är att följa de stora konsultbyråerna och universiteten. Exempelvis McKinsey Insights, BCG Latest Thinking eller Harward Business Review.

Till hösten 2018 har vi gjort en del förändringar, bland annat beträffande antal lektionstillfällen. Läs mer under rubriken "Vad är nytt?" på kursens sida.

Läs mer och ansök till Communication Management Har du också läst en kurs hos oss? Hör gärna av dig och berätta din historia.