Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Emilia Brandt och Elina Carle på praktik i USA

Ett hej kan leda till en miljon saker. Det menar Elina och Emilia, som i lördags inledde den resa som utgör en av höjdpunkterna under sitt år på Berghs. Under två intensiva veckor ska de praktisera hos Scott Bedbury i USA.

Februari 11, 2013

Elina Carle och Emilia Brandt har olika bakgrunder men möttes på Sveavägen 34 en dag i augusti 2012 som klasskompisar i Berghs diplomprogram Marknads­kommunikation. Elina, som just återvänt från några år i Tyskland, har en bakgrund inom service och retail och kände sig redo för nya utmaningar. Emilia, som tagit den akademiska vägen, hade precis som Elina landat i en insikt om att varumärken var det som intresserade dem mest. De fascineras av hur varumärken gått från produktorienterat till livsstilsorienterat och vilka emotionella band som kan trollbinda människor till varumärken och kapa en relation mellan varumärket och konsumenten.

”Vi kan inte längre tänka kund-företag; idag måste vi inse att alla är människor, att allt smälter ihop. Det är den implementeringen som känns så spännande. Det är lätt att tänka på reklam som en liten bubbla men det innefattar så otroligt mycket mer”, beskriver Emilia.

Elina fyller i: ”En av sakerna vi har lärt oss med Berghs är att slumpen är viktig, det handlar ofta om tillfälligheter och att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Alla människor du möter skapar nya möjligheter och det gäller att ta dem. Var nyfiken, intresserad och framme så kommer du snart se att ett hej kan leda till en miljon saker.”

Det var på just det sättet som Elinas och Emilias praktikplats kom att bli aktuell. Under hösten arbetade Elinas och Emilias klass med Tendensdagen, en årlig inspirationsdag för alla som arbetar med marknadsföring i någon form där besökare samlas för att lyssna på föreläsare som ger kunskap, trendspaning, inspirerande möten och värdefull råd. En av huvudtalarna på Tendensdagen 2012 var Scott Bedbury, en man som vet hur man skapar engagemang. Han ligger bakom både Nikes “Just-Do-It”-kampanj och Starbucks varumärkesresa. Under dagen talade han om processen att återta Nikes ledande marknadsposition genom kampanjen Just Do It - en kampanj som riktade fokus bort från atleten och till gemene man.

Efter att ha inspirerats av Scott Bedburys föreläsning föll sig slumpen så att Elina och Emilia samma kväll träffade honom och började prata.

”Vi pratade mycket om USA och Sverige, bytte insikter och tankar och nämnde att vi var intresserade att komma över och vidga våra perspektiv”, berättar Elina.

Dagen efter bjöd Emilia och Elina Scott och hans son på middag och där fortsatte samtalet. Några veckor och email senare var praktikplatsen på Brandstream, Scott Bedburys konsultbolag, ett faktum.

Elina: Vi fick väldigt positiv respons redan på första mailet. Klart ni ska komma, tyckte Scott. Och nu är vi på väg. Agendan är fullspikad och fylls på varje dag. de tar det verkligen på stort allvar att vi ska komma och vill ge oss så mycket som möjligt under våra veckor i USA”.

Emilia fyller i: ”Vi ska få åka till flera olika ställen i USA, däribland San Francisco, Nikes huvudkontor i Portland, vi ska åka till Seattle, hälsa på Wieden Kennedys huvudkontor och mycket, mycket mer. Bland annat ska vi hjälpa till med Air BnB, som Scott arbetar med idag, utifrån ett svenskt perspektiv.”

Elina och Emilia beskriver att de åker på sin stora resa med en öppen attityd och vilja att lära så mycket som möjligt. På så vis anser sig de vara lika som personer: de vill ständigt komma vidare, vara på språng och testa på nya saker. Att genom sin praktikplats få personlig kontakt med människor i den amerikanska kommunikations­branschen, få möjligheten att intervjua och möta spännande människor och platser är en perfekt ingång.

Den största utmaningen, då?

”Att kunna komma med relevanta insikter mitt i allt det nya. Att finna sig i läget, kunna vara i nuet och få ut så mycket man kan under den korta tid man är där. Att inte bli tom utan att verkligen lyckas vara närvarande hela tiden”, menar Emilia.

Elina fyller i: ”Det blir andra proportioner än vi är vana vid att kastas in i sammanhang som de här. Men vi planerar att ge allt och ser fram emot fullt ös från start till slut.”

Elinas och Emilias tips för att få drömpraktikplatsen:

  • Ring det där samtalet.
  • Ambition och nyfikenhet är din största tillgång.
  • Ett ”hej” kan leda till en miljon saker.
  • Var närvarande, man vet aldrig vilken dörr som kan öppnas. Fokusera framåt men var också närvarande här och nu. Ta vara på allt. Landa och greppa det som händer nu.
  • Tänk vad du verkligen tycker är roligt, var du vill vara. Testa det du vill.
  • Gå på magkänsla. Det är okej att inte veta exakt vad man vill göra.

Tips! Från och med den 13 februari bloggar Emilia och Elina på Dagens Media från sin praktik. Följ dem här

680