Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

En Brand X-dag med grupp 24

whiteboard
Grupp 24, som kallar sig Byrå 24, valde att lägga en av de första dagarna under Brand X 2012 på fältet. Kungens kurvas fält, närmare bestämt. Här rapporterar gruppen under sin dag på IKEA.

Skrivet av Berghs School of Communication
November 16, 2012

Planen för dagen är att åka ut till IKEA kungens kurva för att spana in mjukisdjur, skyltning och känna av atmosfären. Vår andra tanke är att sätta oss i ett ”vardagsrum”, starta en pop-up byrå och jobba under dagen. Tanken med pop-up byrån är att påbörja en kampanj innan vi har kommit på en lösning. Genom att sitta på plats och arbeta skapas uppmärksamhet kring IKEA foundation och vi får möjlighet att höra kunders och medarbetares tankar och testa idéer parallellt under arbetets gång.

10.00 Vårt genidrag att spendera dagen på IKEA känns inte så originellt när vi kliver på IKEA-bussen vid Centralen och träffar typ hela Berghs, så mycket för kreativitet och nytänkande.

10.30 Framme på IKEA (efter att ha stått upp hela resan). Självklart inleder vi besöket i entréfiket, där det serveras bakverk och vatten på flaska (i Ramlösa-flaska som designats av fd. Berghs-elev kan pluggis-Andreas upplysa om).

609

11.00 De andra eleverna verkar bara ta en snabbsväng i varuhuset och vi är snart de enda Berghsarna kvar. Efter att ha spanat in mjukisdjuren köper vi ett set med whiteboardpennor och tavelramen Strömby. (det fanns whiteboards att köpa men avsaknaden av monteringskrav vägde över till ramens fördel). Vi blir upplysta om att det klassas som stöld om man öppnar förpackningarna inne i butiken innan man har betalat för dem, så att betala och gå tillbaka in via huvudentrén bli den bästa lösningen. Tillbaks inne i varuhuset sätter vi oss i ett trevligt rum/monter under devisen ”det är lättare att be om ursäkt än tillåtelse”. Rummet är en trevlig 24-kvadratare med köksbord för 6 personer och en soffyta intill (inget badrum eller kök i denna ”lägenhet”). Vi sitter och jobbar för fullt och några nyfikna stannar till och undrar vad vi gör.

610

12.00 Lunchrast = största köttbulle-tallriken i restaurangen på samma våningsplan. På vägen till lunchrestaurangen stöter vi på en medarbetare som glatt undrar hur det går för oss som vi byter några ord med. 

12.40 Efter lunchen genomför vi miljöbyte till ett vardagsrum med lite mer mysfaktor, turkosa väggar med en skön soffgrupp. Städarna går glatt förbi och ser lite fundersamma ut, även klassiska IKEA-arbetare promenerar förbi utan att säga något. Några ”monterbyggare” närmar sig oss från både vänster och höger och till slut är de faktiskt inne och ändrar i båda våra grannrum men ändå inga tillrop om att vi måste flytta oss.

612

16.10 Ger vi upp för dagen, det gäller ju att hinna med korvarna vid utgången innan bussen som går tillbaks till centralen kl 16.30. Vi är imponerande och nöjda att ingen har sagt till oss på hela dagen! Antingen är företaget för stort och alla tänker ”de har säkert fått tillstånd av någon” eller så är det så enkelt att IKEA är ett välkomnande företag som verkligen vill dela sin vardag med oss. Vi vill gärna tro att det senare är förklaringen!

Grupp 24 under Brand X 2012 består av:

  • Andreas Zannin (Strategisk kommunikation och PR)
  • David Dahlbom (Marknadskommunikation)
  • Isak Ahlgren (Grafisk Design)
  • Johanna Byström (Produktionsledning – operativ projektledning)
  • Martina Sällstedt (Interactive communication)
  • Daniel Whitmore (Reklam – Art Director)