Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Examensgrupp med Bonnier som uppdragsgivare

bonnier
Hur omprofilierar man en bokklubb som funnits i 40 år? Den frågan fick en av Berghs examensgrupper fundera på i våras. På torsdag visar de upp resultatet av sitt arbete under Berghs slututställning och kunden Bonnier är nöjd!

Skrivet av Berghs School of Communication
Maj 21, 2013

I gruppen ingår Christian Peck (Interactive Communication – Strategist), Sofie Tivenius (Marknadskommunikation), Carl Wahlberg (Marknadskommunikation), Johanna Byström (Produktionsledning – operativ projektledning), Anna Svensson (Strategisk kommunikation och PR), Felix Tiilikainen (Reklam – Art Director) och Jonas Touqan (Reklam – Copywriter).

Hur kändes det att få Månadens Bok som kund?
Carl: Inspirerande och utmanande! Bokklubbar är kanske inte det hetaste idag men skrapar man lite på ytan så ser man att de är mer relevanta än någonsin. 

Kan ni berätta lite om bokklubben Månadens Bok?
Carl: De har funnits sedan 1973 så de firar 40 år i år. De har idag ca 80 000 medlemmar som de skickar hem böcker till varje månad. 

Hur löd briefen?
Carl: Att genomföra en ”total omprofilering av Månadens Bok” men vi valde att gå ifrån den lite och istället skapa en kompletterande tjänst åt dem så de kan förflytta varumärket i lagom takt som företaget och deras medlemmar klarar av.

Berätta om er lösning och hur ni kom fram till den?
Christian: Vi skapade en digital tjänst som rekommenderar böcker till medlemmarna utifrån vad de läst tidigare och gör det med nyckelord istället för utifrån genre eller författare. Ett problem idag är att nätbokhandlarnas enorma utbud gjort det svårare att upptäcka nya böcker utan man fastnar ofta i topplistor. Att hjälpa läsare att hitta mer otippade böcker som passar just dem är något som saknas idag och är en roll som vi tyckte Månadens Bok hade goda möjligheter att fylla.

Har ni stött på någon utmaning under projektets gång?
Sofie: Att under en väldigt begränsad tid ta fram både en tjänst och kommunikation kring den. Uppdragets omfattning växte under projektets gång då vi började gräva djupare i vad som behövde göras för att lösa uppgiften.

Hur förbereder ni er inför slututställningen nästa vecka?
Sofie: Vi är fortfarande i planeringsstadiet… Men vårt mål med montern är att visualisera både problemet och lösningen. 

788

.

Berghs slututställning 2013, Berghs exhibition, äger rum lördagen och söndagen den 25 samt 26 maj mellan klockan 12 och 16. Varmt välkomna att komma förbi Sveavägen 34 för att titta på de 18 kommunikationslösningar av Berghs avgångsstudenter, som presenteras i skolans lokaler.