SJ om examensprojekt 2017: vi har en tuff resa framför oss!

Maria Cederlund arbetar med marknadskommunikation för ett av Sveriges mest kända - och kanske mest omdiskuterade - varumärken. Tillsammans med Berghs studenter ser hon fram emot en vår fylld av utmaningar och utifrånperspektiv. Det handlar om SJ och tågresande.

Hej Maria Cederlund! Vem är du på SJ?

Efter ett par år där jag fokuserat arbetat med CRM arbetar jag idag med marknads­kommunikation utifrån flera perspektiv. Dels jobbar jag tillsammans med SJ:s olika affärschefer utifrån ett linjeperspektiv, dels med upphandlad trafik och dels med vårt affärsreseprogram (SJ BIZ). Dessutom arbetar jag med direktkommunikation till våra olika typer av resenärer.

SJ är ju ett varumärke som alla känner till – men var skulle du säga att SJ befinner sig idag?

SJ är precis som du säger ett välkänt varumärke i Sverige. Däremot så är vi inte lika omtyckta som vi är kända utan har en del utmaningar att jobba med, speciellt bland de som idag inte reser med oss. Bland de som idag reser med oss ser vi en positiv trend, vilket förstås är roligt. En del av vår utmaning är att många har djupt rotade åsikter om vårt varumärke, även om de inte alls reser med oss. Vi har en tuff resa framför oss där vi har högt satta mål för vår varumärkesförflyttning.

Hur ser det ut med människors tågresande 2017?

Det ser bra ut, under 2016 ökade antalet tågresenärer och SJ har idag många som väljer SJ och tåget.

Hur kommer det sig att ni ville arbeta med Berghs och Berghs studenter under deras examensprojekt?

Berghs och Berghs studenter har ett väldigt gott rykte och med detta så tror vi att det kommer att bli ett väldigt bra resultat. Vi tror även att båda parter kommer att lära sig mycket längs vägen. Det ska bli fantastiskt roligt och spännande att få nya infallsvinklar och tankar kring våra utmaningar.

Kan du dela med dig av vad studenterna som jobbar med SJ som uppdragsgivare i sina examensprojekt kommer att få sätta tänderna i?

Som sagt, vi har varumärkesutmaningar och då främst bland yngre och kvinnor….

Vad tror du är det mest spännande med er utmaning?

Varumärkesarbetet! Åsikterna om SJ som varumärke är väldigt starka, inte sällan negativa och då speciellt hos de som inte reser med oss. Vi har dock en väldigt konkurrenskraftig produkt och det är då en spännande utmaning att förändra dessa åsikter och förändra beteenden genom kommunikation.

Vad ser du själv fram emot att vara med om under våren med Berghs studenter?

Jag tror att det kan bli en väldigt lärorik period för mig att få ett utifrånperspektiv på hur vi ska kommunicera för att nå uppsatta mål. Det blir även intressant att arbeta med en grupp som har ”fräscha kunskaper” inom området.

Snart träffar ni er tilldelade grupp för första gången. Hur känns det?

Det känns väldigt spännande! Jag ser fram emot att utmanas i vårt sätt att se på vårt eget arbete och vår produkt. Vi är även förväntansfulla över att få se vilka vi kommer med att arbeta med en period framöver.

Vilka är dina förhoppningar kring resultatet av vårens arbete med Berghs studenter?

Vi hoppas att kunna få ett resultat som vi kommer att kunna använda i vår faktiska kommunikation på ett eller annat sätt. Vi hoppas att vi inom ramen för hur vi arbetar hittar ett nytt kommunikationskoncept som gör att vi når mål som vi tidigare har haft svårt att nå.

Kan du dela med dig av någon kommunikativ utmaning eller insats som SJ gjort de senaste åren som du är extra nöjd/stolt med/över?

Vi har precis lanserat ett nytt kommunikationskoncept där vi högre grad än tidigare jobbar med emotionell kommunikation, det känns väldigt kul och spännande att fortsätta med det arbetet framåt.

Fotograf: Stefan Nilsson