Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Från Berghs till GANT

linaappelgren topp

Lina Appelgren tog sin examen från utbildningen Produktions­ledning - operativ projektledning på Berghs våren 2010. Hon jobbar nu som koordinator på GANT´s globala PR-avdelning.

Januari 6, 2011

Vad gör en produktionsledare på en PR-avdelning?

“Det är mycket produktion här på GANT, mer produktions- än PR-jobb faktiskt. Jag jobbar bland annat mot reklambyrån HägerFredlund, där två andra tidigare Berghsstudenter jobbar.” 

Du blev tillfrågad av studenterna på IK (nuvarande IC) om du kunde vara med och produktionsleda Don’t Tell Ashton. Berätta!

“IK-klassen gjorde projektet för att marknadsföra sig själva och sin utbildning. De hade en grym idé, men hade kört fast när det kom till produktionstankarna. Bakom projektet “Don´t tell Ashton” stod hela IK-klassen och bidrog för att möjliggöra det, men vi var en handfull personer som jobbade mest intensivt med det. Mest för att det inte var realistiskt att få ihop möten med 25 personer samtidigt mitt i högintensiva studier.”

Hur var det att komma in i ett projekt som redan startat?

“I ärlighetens namn fattade jag först ingenting, jag är ingen direkt fena på Twitter själv, så det blev några pedagogiska förklaringar om hashtags och retweetande och annat innan polletten trillade ner. Men det hade inte så stor betydelse, det är det som är så bra med produktionsledarrollen, man kan praktisera sin roll i vilken typ av projekt som helst, och då får man chans att lära sig något nytt på vägen!”

När under projektets gång var din roll som PL viktigast?

“Det blev många möten, vilket ibland kunde kännas långdraget, men jag tycker att det är där och då idéer verkligen kan synas i sömmarna och utvecklas till det bättre. Och det är just där jag tror att man som PL är väldigt viktig, genom att se till att det faktiskt tas beslut om olika saker och att det inte bara divideras fram och tillbaka. Vad ska göras, vem ska göra det och när ska det vara klart? Sen är det banne mig till att tjata en del också, det kommer man inte ifrån. Men folk är - hoppas och tror jag - bara tacksamma för att man påminner dem!”

Vad var det bästa med projektet Don’t tell Ashton?

Det var lite ovant att jobba mot skolans marknadsavdelning som i det här fallet var vår beställare. Det var som en generalrepetition inför verkliga livet och det var grymt kul hela vägen, man blev nästan förvånad över vad man kan åstadkomma. Att vi lyckades ro i land hela projektet, få så pass mycket uppmärksamhet för det och avsluta med att skicka 4 av IK-studenterna till Los Angeles för att faktiskt träffa Ashton kändes riktigt stort! Och att sedan vinna guld i Eurobest. Galet!”