Grand Prix-vinnare i Cannes: Go Back to Africa

På Berghs slår vårt hjärta extra hårt för kommunikation som bjuder på kreativ innovation. Därför höjs våra förväntningar när årets Grand Prix i Cannes delas ut i kategorin Creative Data. Årets vinnande kampanj: Go Back to Africa från det kanadensiska resebolaget Black & Abroad, fick totalt 11 utmärkelser varav ett Grand Prix — och vi förstår varför.

Creative Data-juryn hade enligt ordförande Yasuharu Saskai flera tänkbara kandidater som lyckats foga samman varumärkets kommunikativa ambition med relevant affärspotential. Det som tippade vågen för “Go Back to Africa”, var avtrycket i en angelägen samhällsfråga i kombination med modet att scanna nätet efter hat och trollinlägg och sedan vända inläggen till positiva budskap — allt med en humoristisk twist till sina egna målgrupper. Ingen del i den här kampanjen är helt ny, inspiration har hämtats från flera olika håll, men kombinationen är unik! Kreativ innovation och en säker återvändare inför nästa år då den kan tävla i kategorin Creative Effectiveness.

 

En sista och kanske helt avgörande ingrediens för framgången med “Go Back to Africa” är humor. En kombination av mod, humor, affärsrelevans och on-brand-voice kombinerat med digital finess bygger även en annan av Cannes Lions stora vinnare i år, nämligen Burger Kings “The Whopper Detour”.

 

Med helt galna 19 utmärkelser – inkluderat fem guld och tre Grand Prix, är hamburgerkedjans kreativa talang återigen befäst i den absoluta toppen. Med gamification som motor skapade Burger King en lika komplicerad som hyllad prischockkampanj där du kan lösa in en mobilkupong och köpa en Whopper för en cent – men bara om kupongen löstes in utanför en McDonalds. Kunderna älskade kampanjen som gav en 40 gånger högre ROI på investeringen än någon tidigare mobilkampanj från Burger King. En fullträff för direktmarknadsföring på mobilen och en fingervisare för framtida kampanjer för hur du lyckas med mobil kommunikation.

Taggar: