Grand Prix-vinnare i Cannes: ”Today at Apple”

Grand Prix inom kategorin "Brand Experience & Activation" gick i årets Cannes Lions till "Today at Apple". Ett koncept där målet är att ge alla kunder i Apples butiker möjlighet att utforska och lära sig kreativa kompetenser med hjälp av Apples produkter.

Grand Prix-priset i kategorin ”Brand Experience & Activation” är till för att hylla kreativt, heltäckande varumärkesbyggande genom att använda en ny nivå av upplevelsedesign, aktivering, uppslukande butiksverksamhet och 360-graders kundengagemang. Kort och gott: Att erbjuda ett mervärde och en upplevelse utöver att enbart kunna köpa produkter. Årets vinnare stavas Apple, och har enligt juryn lyckats med just detta genom sitt koncept ”Today at Apple”.

Handeln, så som vi känner den idag, är under ständig utveckling och kommer att genomgå en kraftig omvandling. Med Amazons globala framfart mot världsdominans söker andra företag och varumärken efter mer innovativa kommunikationslösningar som ofta innefattar Virtual- och Augmented Reality-inslag. Det är dock inte där vi hittar kärnan i Apples prisade butikskommunikation.

Inspiration från antikens Grekland

Apple hämtar sin inspiration från historien, mer specifikt antikens Grekland. Med konceptet ”Today at Apple” är ambitionen att återuppfinna torget som samlingsplats. Apple vill skapa forum för samtal och ge möjlighet till att få en personligt anpassad utvecklingsplan som kan möjliggöra varje individs kreativa kraft – med hjälp av Apples hård-och mjukvara. Apple säger att de ser på sina butiker som en produkt. Precis som en MacBook har butiken har en hårdvara och en mjukvara. Väggar, tak och inredning, människorna, samtalen, lärandet, kreativiteten – alla dessa komponenter utgör själva produkten.

”Today at Apple” handlar om storskaligt engagemang. Globalt arrangeras mer än 65 000 mikroevents varje vecka i Apples butiker. Målet är att ge alla, oavsett nuvarande kunskapsnivå, möjlighet att bygga kreativa kompetenser med Apples produkter. Genom kraften i att lojala och dedikerade kunder får möta varandra och inspiratörer med djupa kunskaper inom olika ämnen, i en miljö där teknik och design lockar till nytänkande, har Apple skapat en verklig upplevelse av de många försöker åstadkomma genom Virtual Reality.

 

Ett vinnande koncept enligt Cannes Lions-juryn, vilket också intygas av de mer än 600 000 personer som redan efter ett par månader tagit del av ”Today at Apple”.