Growth Marketing på riktigt – så byggde Therese sitt eget varumärke under utbildningen

Hur skapar man ett eget varumärke, från idé till verklighet, under tiden man fortfarande pluggar? På Berghs ges studenterna på heltidsprogrammet Growth Marketing möjligheten att göra just det genom kursen Growth Marketing X YOU, där fokus ligger på att förverkliga en passion, vässa sina praktiska kunskaper och utforska sina styrkor i en trygg miljö omgiven av experter och handledare.
Under sitt år på Berghs valde Therese Johansson att starta sitt eget företag, Nordicraft – ett varumärke som tillverkar handgjorda hundhalsband i naturliga material. Idag driver hon företaget vidare med växande framgång. Vi har pratat med Therese om resan från idé till färdig produkt, om att våga starta eget under studietiden och om vad som väntar framöver.
HEJ THERESE! KOMMER DU IHÅG ÖGONBLICKET NÄR IDÉN OM ATT TILLVERKA HUNDHALSBAND FÖDDES?
– Idén föddes för flera år sedan. Jag minns att jag satt i bilen med min sambo och sa att jag var trött på mitt dåvarande jobb och ville göra något eget. Då kände jag dock att jag inte hade kunskapen, framför allt kring hur man startar och driver en e-handel, så jag valde att lägga idén på hyllan.

Foto: Therese Johansson
VILKA VAR DET STÖRSTA UTMANINGARNA I BÖRJAN – OCH HUR TOG DU DIG FÖRBI DEM?
– Den största utmaningen var att hitta rätt material och design. Jag reste runt till flera läderaffärer långt från Stockholm och köpte fel material gång på gång. Det blev mycket trial and error – både tidskrävande och frustrerande – men också lärorikt. Det gav mig snabbt en känsla för vad som fungerade och vad jag ville ha.
HUR PÅVERKADE BERGHS DIN RESA ATT GÅ FRÅN IDÉ TILL ATT FAKTISKT STARTA ETT FÖRETAG?
– Det var tack vare kursen som jag vågade ta steget. Jag fick hjälp och stöd i de delar jag tidigare hade känt mig osäker på. YOU-kursen och e-handelskursen gav mig de byggstenar jag behövde för att kunna lansera och förverkliga idén.
OM DU SER TILLBAKA PÅ ÅRET, VAD ÄR DU MEST STOLT ÖVER?
– Att jag vågade ta det i min egen takt. Från dag ett bestämde jag att detta skulle bli verklighet, men utan att stressa fram en lansering. Jag gav mig själv tid att göra om, testa nytt och hitta rätt. Det har gjort att jag kunnat bygga ett varumärke och produkter som jag verkligen tror på.
VAD HAR DU GJORT SEDAN LANSERINGEN OCH DIN EXAMEN?
– Mycket har hänt på kort tid! Vi har utökat sortimentet och satsat på varumärkesbyggande aktiviteter. I augusti sponsrade vi Tollarspecialen i Laholm och deltog på plats för att sälja produkter och möta kunder. Vi har även sponsrat Vallhunds-SM. Det har varit lärorikt och gett oss värdefull exponering.

Foto: Therese Johansson
VAD HAR VARIT MEST ÖVERRASKANDE MED ATT DRIVA EGET FÖRETAG?
– Hur mycket kringarbete det faktiskt innebär att sälja fysiska produkter. Lagerhållning, packmaterial, fraktsedlar och allt däremellan – det hade jag inte riktigt förutsett. Hela min lägenhet är fylld av material just nu!
HUR HAR DU JOBBAT MED MARKNADSFÖRINGEN?
– Mitt fokus har varit att bygga ett community. Redan innan lanseringen hade jag börjat skapa engagemang på Instagram och TikTok. När vi lanserade fanns det redan en förväntan, och sedan dess har vi vuxit organiskt. Målgruppen uppskattar att få se hantverket och processen bakom, vilket har gett väldigt bra respons.
HUR SER DU PÅ FRAMTIDEN FÖR NORDICRAFT?
– Det känns otroligt spännande! Vi har precis fått vår första återförsäljare och får förfrågningar från fler butiker. Vi planerar även att lansera nya produkter under hösten som kunderna redan efterfrågat.

Therese med sin hund Sally som valp.
Foto: Therese Johansson