Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Guld och silver i Clio

kalleandrea

Kalle Åkestam och Andrea Gezelius, copywriter och art director, vann igår guld i Clios studenttävling. De båda studerar sista året på Berghs reklamlinje. Dessutom vann Felipe Montt från Berghsklassen Interactive Communication silver tillsammans med Hyper Island-studenten Faith Okan.

Skrivet av Berghs School of Communication
Maj 16, 2010

Det var i den integrerade kategorin som eleverna igår kammade hem en guldstaty. Deras bidrag handlar om hur Norske Skog, världens största tillverkare av papper för magasin och tidningar, kan överleva i en värld av iPads och bloggar.

”Idén går ut på att använda människors nätvanor för att göra en helt ny typ av magasin. Många gillar i grunden att läsa på papper, det gäller bara att integrera det med resten av mediekonsumtionen på nätet”, säger Andrea Gezelius.

Magasinet, kallat ”Offline”, synkar med användarens olika onlineprofiler. Kontaktannonser hämtas från till exempel Spraydate och artiklarna från ens RSS-läsare. Tanken är att attrahera framförallt folk som är på resande fot, man skriver ut ”on demand” från till exempel Pressbyrån och på flygplatser. Affärsmodellen ska även göra att alla som bidrar till tidningen får dela på kakan från annonsörer och läsare.

”Just annonsmodellen är bland det vi gillar mest. Läsarna kan helt enkelt välja hur mycket de vill betala, fler riktade annonser ger en billigare tidning och vice versa”, säger Kalle Åkestam.

Både Andrea och Kalle var i New York för någon vecka sen och hämtade hem priser i One Show, en bronspenna till Andrea och en andraplats i Client Pitch till Kalle.

”Det är lite trist att galan krockade med vår slututställning. Vi får väl hoppas att vi får anledning att åka dit fler gånger”, säger Andrea.

Silvret gick till Felipe Montt och Faith Okan i kategorin Innovative Media. Bidragets namn var Re-give-erator och kunden Ny gemenskap.