Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Här är Studentbyrån 2013

studenbyra gruppbild
Studentbyrån är den byrå, bestående av 14 studenter från samtliga av Berghs diplomprogram, som i stället för att som examensprojekt arbeta mot en extern uppdragsgivare under våren kommer att arbeta med ett case som är skarpt från första sekunden. Nämligen Berghs slututställning.

Skrivet av Berghs School of Communication
Mars 7, 2013

Tidigt i januari fick de besked om att de valts ut att ingå i Berghs Studentbyrå 2013. Några veckor senare höll en kick-off och nu, i början på mars, börjar arbetet på allvar.

Vilka är då Studentbyrån 2013? Jo, Gustav Hallén och Anna Werkell (som läser Reklam: Art Director/Copywriter), Linus Lindskoog och Frida Östhem (som läser Marknadskommunikation) Kajsa Jacobsen, Johan Malmberg och Fredrika Frenkiel (som läser Produktionsledning/Operativ projektledning) Johan Lagerwall, Henrik Sundqvist och Erik Hellquist (som läser Grafisk Design); Joakim Ohlsson och Melia Kuljaninovic (som läser Strategisk kommunikation och PR); och Jonas Eltes och Annie Johnson (som läser Interactive Communication).

Vi passade på att fråga Anna Werkell och Joakim Ohlsson om var gruppen befinner sig, drygt två månader innan slututställningen går av stapeln.

Hej Joakim och Anna, berätta hur det kom sig att ni sökte till Studentbyrån 2013?

Anna: För min del handlade det mycket om att det är skarpt läge från början. Som student är man en del av varumärket Berghs och det ska bli både roligt och intressant att förvalta och utmana det varumärket. Att driva det framåt.

Joakim: Det är också jättespännande med ett projekt som ”går live” från dag ett. Det, och att få jobba med varumärket Berghs som jag ändå levt med under dag och natt under nästan ett år nu.

Var befinner sig Studentbyrån 2013 just nu i processen? 

Anna: Hittills har vi alla jobbat på olika håll då flera klasser varit ute på praktik. Igår, när alla kommit tillbaka till skolan, hade vi ett ordentligt uppstartsmöte. Nu har vi ett högintensivt schema framför oss, och näst på schemat står att dra igång med idé- och konceptutveckling. Det är med andra ord full fart.

J: Briefarbetet är i princip klart i det här skedet, vi har tagit fram en kreativ brief att sätta tänderna i.

I år har briefen och slututställningen temat ACT – vad anser ni vara det mest utmanande vad gäller temat och uppdraget i stort?

Joakim: Temat är det mest utmanande och roligaste som hittills varit på någon utställning. Det uppmanar till att göra något på riktigt, att sätta ett avtryck.

Anna: Exakt. Att göra ett långvarigt avtryck känner vi alla mycket för, mer än ”bara” en slututställning. Vi vill skapa något som kommer att driva Berghs, och Berghs studenter, framåt. Det ställer höga krav på oss, som byrå, men också på vår kund, Berghs.

Joakim: ACT är ett tema i framkant inom kommunikationsvärlden. Det är kul att Berghs väljer just ACT, och vågar utmana sig själva. Det ställer höga krav på ett varumärke.

Anna: Berghs vet ju redan att allt kommunicerar, och det ska bli spännande att se hur man kan ta ut det under temat ACT.

Kan ni säga något om gruppsammansättningen i Studentbyrån 2013?

Anna: Alla kommer från väldigt olika bakgrunder, men förenas i den gemensamma ambitionen. Det är nog ganska representativt för skolan överhuvudtaget.

Joakim: Årets byrå har lite fler projekt- och produktionsledare och Grafisk designers än från de andra klasserna, och det är bara bra. Produktionsledarna behövs verkligen i ett projekt som ska gå live med så många saker att fixa med genom hela processen. Det är mycket att producera och ett stort event som ska sättas upp. Att ha fler från Grafisk Design är också bra, speciellt eftersom de har parallella examensprojekt vid sidan av Studentbyrån. Tanken är att vi i största möjliga mån ska använda oss av den kompetens vi fått under våra utbildningar, men självklart kommer vi lösa problem när de dyker upp. Så är det på alla arbetsplatser.

Anna: Rollerna kommer framträda tydligare och tydligare med tiden, också de inofficiella rollerna. Det känns som att alla i gruppen är väldigt olika som personer, vilket är bra. Det är då det händer spännande saker.

Joakim: Verkligen. Att två i gruppen har arbetat med events innan de började på Berghs är också bra för oss, och förhoppnignsvis kommer det återspeglas i slutresultatet.

Nu är ni alltså igång. Hur kommer våren att fortskrida?

Anna: Det pågår väldigt mycket planering och vi är beredda på snabba puckar. Om man trott att man levt och bott på skolan hittills så är det inget mot vad som kommer hända nu. Alla går all in i det här, och det har vi vetat från första dagen.

Samtidigt pratar vi också om att det är viktigt att vi har kul tillsammans. Vi försöker planera in saker som är roliga att göra tillsammans och även att planera så vi har perioder då vi arbetar intensivt, för att sedan kunna vara helt ledig under en kortare period.

Joakim: Där har produktionsledarna varit riktigt bra och satt ihop ett schema med inplanerade andningshål. Det känns som det är under kontroll.

Anna: Imorgon åker vi iväg på en liten kickoff tillsammans för att lära känna varandra ordentligt på en i gruppens lantställen.

Vilken är er förhoppning med slututställningen?

Anna: Att verkligen göra något som gör avtryck. Vi har pratat mycket om temat ACT, vad det egentligen innebär. Vi vill skapa något som blir mer än en händelse, något som lämnar avtryck för framtiden, som inspirerar. Vi vill att alla studenter ska komma fram så mycket som möjligt, att deras examensprojekt ska lyftas fram på bästa sätt.

692

Anna Werkell och Joakim Ohlsson

Bild på Studenbyrån högst upp i artikeln: 
Bakre raden från vänster: Johan Lagerwall GD, Gustav Hallén RAC/AD, Linus Lindskoog MK, Henrik Sundqvist GD, Johan Malmberg PL.
Mittenraden från vänster: Fredrika Frenkiel PL, Anna Werkell RAC/COPY, Frida Östhem MK, Annie Johnson IC, Melia Kuljaninovic SKPR.
Främre raden från vänster: Jonas Eltes IC, 
Erik Hellquist GD, Kajsa Jakobsen PL, Joakim Ohlsson SKPR.