Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Hur man som företag eller organisation kan ta tillvara på möjligheterna med digital kommunikation

karin backlund

Karin Bäcklund kursansvarig för Digital Kommunikation Online på Berghs. Vi passade på att ställa några frågor innan kursstarten.

Augusti 25, 2014

Hej Karin, snart startar din kurs Digital Kommunikation Start på Berghs! Hur långt har du kommit i förberedelserna?
Det ska verkligen bli roligt att hålla i onlinekursen för digital kommunikation på Berghs i höst! Jag har en hel del tankar på plats och en övergripande plan för innehållet i kursen, men jag ska ta kommande veckor för att detaljplanera kursen. Jag och Petronella Turesson som kommer att leda kvällskursen i digital kommunikation i höst kommer att synka innehållet i våra kurser till viss del.

Hur hamnade du på Berghs?
En före detta kollega som är kursledare hos er föreslog mitt namn när hon hörde att ni letade efter en kursledare till onlinekursen i digital kommunikation. 

Vad kommer du att göra när du inte hänger på Berghs?
Jag jobbar som digital strateg på kommunikationsbyrån Springtime. 

Kan du berätta lite mer om dig själv?
Jag har i stort sett arbetat med digital kommunikation sedan jag började jobba. Tidigare arbetsgivare är bland andra Friskolornas riksförbund, arbetsgivarorganisationen Almega, hitta.se och Schibsted Media Group. Sedan 2009 har jag fokuserat på sociala medier, först med opinionsbildning och senare mer kommersiellt. Med AFK anordnar jag nätverksträffar för personer som jobbar digitalt, så man kan säga att jag verkligen gillar det jag gör om dagarna. Att ta det lugnt är inte min grej, men annars gillar jag klyschigt nog precis som alla andra att umgås med släkt och vänner och att resa.

Vad kommer din kurs att handla om?
Om du går min kurs kommer du att lära dig hur man som företag eller organisation kan ta tillvara på möjligheterna med digital kommunikation. Vi kommer att titta på det digitala medielandskapet, verktyg, sätt att mäta, omvärldsbevakning, olika mer eller mindre framgångsrika kampanjer och digitala trender för att nämna några saker. 

Varför är det så viktigt idag att arbeta med varumärket på digitala och sociala plattformar? Vad händer om man låter bli?
För att det digitala är en stor del av vårt samhälle och våra liv idag, och det är också framtiden. Om man som varumärke inte tar till vara på den digitala delen av medielandskapet så går man miste om mycket. Som varumärke bör man titta på var målgruppen finns, och jag kan lova att de flesta finns online. Vi går mer och mer mot en digitaliserad värld – det är bara att hänga med! 

Fördelar med sociala plattformar är också att det sällan kostar pengar att ha en närvaro där, även om det tar en hel del tid och engagemang.

Vilken är den största missen man som företag kan göra på internet?
Att inte ha en närvaro där!  

Vilka tycker du ska söka till den här kursen?
Alla som vill lära sig mer om alla möjligheter med digital kommunikation såklart!