Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Ingrid Flygare: "Det gäller inte att hitta sig själv – det gäller att hitta sina kunder"

ingrid hires low

Ingrid Flygare var kursansvarig för distanskursen i Illustration på Berghs, en kurs som ger kunskap i hur man arbetar med olika sorters uppdrag, från tidningsillustration till webbspel, och hur dessa uppdrag genomförs från skiss till leverans på en professionell nivå. Här berättar Ingrid om hur det är att arbeta som illustratör.

Augusti 21, 2012

Ingrid Flygare gick själv en kvällskurs i Grafisk design på Berghs i Göteborg, men kände att grafisk design inte riktigt var hennes grej. ”Men när jag illustrerade så kändes det alltid lätt. Så jag gick tre och ett halvt år renodlad illustration på Academy of Art University, AAU, i San Francisco. Där skiljer man mer på de två yrkena, i Sverige kan en grafisk designer eller art director tänkas illustrera men det är inte så vanligt i USA. Däremot kan en illustratör i USA ofta jobba bredare och med till exempel film-pre-produktion, storyboards och animation. Illustration ses där mer ur en produktionsvinkel – man är en del i kedjan. Företag som Pixar, Disney och Lucas Arts rekryterar gärna studenterna på Berghs partnerskola AAU. Efter fyra och halvt år så stod jag vid ett tydligt vägskäl, men jag valde Sverige.”

”Jag kom hem till internetboomen på slutet av nittiotalet och började direkt illustrera digitala läromedel. Sverige låg i framkant och jag hade med mig det digitala från USA. Jag arbetade med flash-animation och utvecklades till Webb-AD. Efter det sökte jag en frilansplats på Sveriges mest kända illustratörsnätverk, Rithuset. Där görs mycket produktion i olika manér men man ska också ha en egen stil för att passa in i deras profil. Min är att utgå från måleri och teckning och göra så att materialet går att bearbeta digitalt. För mig så förenas det bästa från två världar i det.”

”Mitt undervisande började på Beckmans när en vän undrade om jag ville undervisa lite på en kvällskurs. Det gick bra för jag hade min egen studietid i färskt minne. Jag tyckte att det gav mycket. Man blir inspirerad och lär sig mycket om sig själv – vad man kan i ett ämne och hur man definierar magin bakom hantverket. När Berghs utvecklat fler distanskurser blev det aktuellt för mig att undervisa där. Berghs passar mig bra. Här finns ett kommersiellt tänk, för det gäller inte att hitta sig själv - det gäller att hitta sina kunder. Jag tycker det optimala är om båda saker får plats. Studenter behöver både teknisk som strategisk kunskap. På Berghs handlar det mycket om hur man ska utveckla sig som individuell kreatör, vilket är en lika stor och viktig resa.”

”Nu har jag undervisat nästan sex år på Berghs. De delar jag lär ut är uppdelat i tre huvudområden; Grunderna, Uppdrag och Framtid. I Grunderna går vi igenom komposition, konst och färg. Hur en affisch ska se ut kan helt bero på kompositionen. En idé föds beroendes på hur man behandlar grunderna. I fasen Uppdrag - lär vi oss hur man sätter ihop en offert, hur man bryter ned arbetet i timmar och så vidare. Det var något jag själv inte visste när jag började frilansa. Som frilansare, illustratörens vanligaste företagsform, måste man kunna business – att ta betalt för olika manér och se till att få betalt för nedlagd tid. Det svåra är att veta hur lång tid det tar och vad det är värt. Jag lär kursdeltagarna att ta med kunden i hela processen, från skiss till färgskiss till färdigt original. Kunder kan ha olika höjd på sin kunskap. De flesta av mina elever jobbar med illustration som sidonäring och vill ta sin illustration till en business och bygga en proffsig portfolio. Det ligger under fasen Framtid.”

”Kursens intromöte är extra viktigt för mig, då kan jag få reda på vad de är ute efter – vill de ha en fin portfolio så kommer jag att hjälpa dem nöta fram den. Är de ute efter att bli barnboksillustratörer så kommer jag istället att inspirera till det. Intromötet är också det enda tillfället som jag kan berätta vem jag är.” Kursen löper under 15 veckor, där deltagarna arbetar med uppgifter som löper under två till tre veckor. När det är avslutning blir det portfoliovisning och då går Ingrid igenom deras portfolios enskilt och rekommenderar kursdeltagarna hur de ska utveckla den och sig själva vidare. ”Jag blir alltid överraskad över hur hårt kursdeltagarna jobbar med uppgifterna, man måste ändå tänka på att de flesta har ett vanligt jobb och gör uppgifterna på kvällstid. Det är säkert 10 timmars kvälls- eller helgjobb i veckan.”

”Mitt allmänna tips är att de ska lära sig teknik. Det kan man konkurrera med. Kan du till exempel program som After Effects så kan du integrera mer i ditt skapande och ta större bitar av ett jobb som kanske kommer att spridas i fler media. Illustratören kan då vara med från ax till limpa, mer som ett produktionsbolag och levererar inte bara ”karaktären”. På så sätt kan din verksamhet växa.” Ett bra exempel på en typ av spännande projekt är modemärket Monki – de har jobbat med illustration i sin profil för att sätta en egen ton från början. De gör en hel värld kring sitt märke byggd på illustration. ”Det är modigt att vilja bli frilansillustratör – du är ditt eget varumärke, du måste tänka affärsmässigt och samtidigt leverera konstnärlig höjd!”

INSPIRATION

  • Emma Rendel. Så vass i sina bilder. Modig samhällskritik och estetik på så många olika nivåer.
  • Shoboshobo (Mehdi Hercberg), galen konstnär. Modiga kreativa projekt och inspirerande fritt i tanken.
  • Leanne Shapton. Det ser så lätt ut, som färgen bara runnit ur penseln ner på pappret. Men den här sortens modiga måleri är det svåraste som finns.
  • Stella Mcartney är kreativt modig när hon även i jobbet vägrar att göra skinnskor för att hon är vegetarian. Jag tycker inte man ska separera sig själv från sitt jobb. Det är då vi får människor som säjer "Jag lydde bara order".
  • Marita Wadensjö, min gamla svenskalärare från sjuan, var min första idol. Hon var smart, elegant och förväntade sig mycket av oss stackars barn. Jag visade det genom att vara oerhört kaxig mot henne, men hon satte mig på plats med besked. Modigt att orka uppfostra tonåringar.