Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Ingunn Sjöström Sneli lär dig att leda idéprocesser

ingunn

Möt Idéastronauten som skapar kreativt utrymme, Ingunn Sjöström Sneli, vars kurs Leda idéprocesser handlar om allt från brainstorming till implementation.

September 24, 2014

 “För kommunikations­branschen är delar av processerna välbekanta, men inom andra branscher är man inte van att arbeta på det sättet. Jag tror att man är för hårt tränade till att vara kritiska och inte släppa fram egna idéer. Men de senaste åren har jag sett att helt andra branscher än tidigare anmäler sig till kurserna. Det beror på tiden. Förändringstakten har ökat. Företagen måste tänka i nya banor och utnyttja hela personbanken.

Alla kan komma upp med användbara idéer, men sedan måste det finnas en organisation och en genomtänkt struktur för hur idéerna tas vidare och blir verklighet. Så det kan vara fördelaktigt på många sätt att lösa idéarbetet internt än att ta in externa konsulter för att få in nya idéer till företaget. Men ibland kan också företag behöva en, som jag kallar det, “Idésprinter”, som kommer in och löser upp knutar. Någon som krockar det logiska mot det kreativa. Det är när man blandar dessa bitar som det blir ett resultat.

Mitt arbete består i att få deltagarna att träna sin kreativa muskel. Learning by doing. Att få dem att våga. Min uppgift är att ge dem trygghet, handfasta tips och ett tydligt körschema för hur man hittar inspiration, skapar idéer, landar dem, tar dem till nästa fas och hur de ska implementeras. Man brukar säga att det finns fyra ställen där idéer föds. “Bars, beds, busses and baths”. Under utbildningen kan det vara så att vi får ihop 200 intressanta ingångar. I slutändan kommer det att generera fyra riktigt bra och genomförbara idéer för företaget.

För mig är just grupparbetet det viktiga, en bra idé ska inte gå att leda tillbaka till en specifik person. Och bland mina studenter är det just den insikten som är den största aha-upplevelsen. Därför är det bra om ett par beslutsfattare deltar så de får uppleva detta.

För tio år sedan hade jag aldrig trott att jag skulle tycka att det var så roligt att jobba som lärare. Kanske är det ämnet som gör att deltagarna blir så positiva, kanske är det Berghs. Berghs är inte en typisk “skola”. När man kliver in här får man lust att göra saker. Det är en bra stämning. Jag får mycket energi, knyter nya nätverk och får lust att sätta igång andra projekt som jag har gått och burit inom mig. Studenterna har en speciell stolthet och det verkar nästan som detta ärvs. Skolan är också väldigt duktig på att lyfta fram studenterna.

Jag tror de flesta bolag inom de flesta branscher kommer att arbeta mycket mer med idénegering. Det handlar om att utveckla företaget, så det är ju egentligen samma sak som ren affärsutveckling, bara roligare och mer utvecklande. Jag har en speciell frågeställning som jag alltid öppnar kursen med. Och jag blir lika förvånad varje gång jag presenterar den. Den känns i kroppen och generar alltid förslag, en bank av nya idéer.”