Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Isak Landaboure: ”Det har blivit en personlig vendetta att göra saker som inte är ’reklamiga’ men som är reklam ändå”

thetap

Det började med en fundering kring det faktum att många sätter på vattenkranen för att dölja det som försiggår inne på toaletten. Det fortsatte med en uppmuntrande praktikplats. En kodare kopplades in och nu, ett drygt halvår senare, är appen The Tap ett faktum. Isak Landaboure berättar om sin idé.

Skrivet av Berghs School of Communication
September 14, 2011

– Jag har grubblat en del på hur reklam påverkar vår omgivning och om det är möjligt att göra reklam som inte bara får folk att fundera över sina handlingar utan aktivt gör skillnad under själva användningstillfället. Sen plötsligt en dag kom och jag att tänka på att det är en hel del människor som spolar kranen när de är på toaletten, inklusive mig själv, och hur onödigt det kändes. Jag började fundera på om man skulle kunna göra en digital kran istället, och använda den som en reklamplattform.

The Tap är en digital kran-app som erbjuder olika vattenljud för olika typ av toalettbesök. Välj mellan ett vattenfall, regn, en sprutande kran och droppar. Under statistik kan man se hur mycket vatten man sparar genom att använda The Tap i stället för att spola riktigt vatten. Vill man läsa mer kopplas man genom ett enkelt klick till organisationen Wateraid.

Det var under sin praktik på Teenage Engineering för ett drygt halvår sedan som Isak Landaboure började skissa på en app. Allra först försökte han lära sig att programmera, men insåg snart att det var alldeles för svårt. Och tidskrävande. Efter några telefonsamtal och lite smygande utanför ett it-gymnasium hade Anton Tingström, som enligt Isak är en av Sveriges mest tålmodiga programmerare, kopplats in och arbetet var igång. Isak skissade och Anton programmerade, sedan skissade Isak om och Anton programmerade om.

– Det tar mycket längre tid än man kan tro. Appen i sig är inte svår att göra, men att fixa allting själv, lära sig hur det fungerar, pilla med detaljer, hitta rätt kontakter, göra om och göra rätt tar tid. För att inte tala om texterna, lanseringen och marknadsföringen.

En sak som underlättar när man bygger en app för iPhone är en iPhone. Så jobbade däremot inte Isak, vars gedigna erfarenhet av borttappade telefoner genom åren lärt honom att billigt är bäst. Hans flickvän fick agera mellanstation under arbetets gång, titta på uppdateringar och maila skärmdumpar tillbaka till Isak, som satt sena kvällar och arbetade med utvecklingen. När appen började närma sig färdigställande uppstod frågan kring finansiering.

– Jag klurade på hur jag skulle få folk att bli uppmärksamma på appen när jag mindes att för några år sedan hade Berghs ett projekt med Wateraid. De är en hjälporganisation som inte har mycket pengar och jag tänkte vad fasen, jag tar ett möte med dem och ser om de är intresserade. Är de det, så får de appen och mitt och Antons arbete kan vara gratis. De förtjänar appen bättre och det kändes bra i hjärtat att ge bort den till dem.

Så blev det. Wateraid blev avsändare och all trafik från appen går till deras verksamhet.

I början av hösten 2011 godkändes The Tap av Apple och Isak som sköter marknadsföringen fick fullt upp med pr, facebookgrupper och tryck av stickers.

Efter två veckor – innan marknadsföringen startat – har The Tap laddats ner av ett 500-tal personer.

– Det skulle vara roligt att komma upp i ett tusental nedladdningar förstås, men allra roligast är det att skapa något som får andra att tänka i andra banor. Att göra något som är bra, eller åtminstone inte förstör något. Nu väntar jag spänt på att se vad som kommer att hända när marknadsföringen sätter igång.

– I Sverige har vi ingen vattenbrist men det finns heller ingen orsak att slänga vatten. Om det slösas tio liter per minut man spolar, tänk då vilka obscena mängder vatten som bara spolas, varje dygn. Det drar oerhört mycket energi, helt i onödan.

Att appen i sig är både användbar, rolig och skapar eftertanke hos användaren är alltså ingen slump.

– Jag har tänkt ganska mycket på vad som klassas som reklam. Om det kan vara andra saker än det vi tänker på som reklam. Och det har blivit lite av en personlig vendetta för mig, att jag måste göra saker som inte är ‘reklamiga’, men som är reklam ändå. Dels för min egen del, men även för att jag tycker att framtidens reklamkonsumenter förtjänar det.

The Tap laddar du ned genom App Store. Du kan även följa The Tap på Facebook

Isak Landaboure läser RAC 10/12 på Berghs. I framtiden vill han jobba på en byrå med en ingenjör, en programmerare, en äldre kvinna, en filmare och ett gäng goda vänner.