Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Jacob Andrén värvas till Jung

jacobandren

Jacob Andrén, som läser Strategisk kommunikation och pr på Berghs, har råkat ut för vad han själv klassar som ett drömscenario. Med drygt tre månader kvar till examen blev han förra veckan erbjuden ett jobb som kreatör på pr-byrån Jung i Stockholm. “Det började med ett samtal och slutade med att vi skakade hand och skrev under ett avtal”, berättar Jacob.

Skrivet av Berghs School of Communication
Mars 19, 2012

Förra veckan stod det klart att Jacob Andrén, student på Strategisk kommunikation och pr på Berghs, direkt efter sina studier börjar arbeta som kreatör på pr-byrån Jung.

– Jag tror det blir naturligt för mig att jobba med det digitala eftersom jag har en bakgrund inom programmering och ett brinnande teknikintresse. Jag känner mig både spänd och förväntansfull över mina framtida arbetsuppgifter, berättar Jacob Andrén.

Jacobs väg mot pr-området börjande i samband med en dokumentärfilm som Jacob arbetat med under tre år. Filmen, som Jacob regisserade, handlade om att Jacob letade efter den bit av regnskog som Jacobs klass, i sällskap med över 400 000 andra skolbarn, köpte när han var liten.

– Jag minns hur jag kände att trots att filmen var färdig och köptes av olika kanaler i Europa så nådde den inte riktigt ut. Jag visste att historien var stark, men inte hur man kunde få spridning på den. Hur startar jag diskussionen? Hur sprider man en historia? Hur vinklar man det så att det blir intressant? Hur hittar man ambassadörer som kan prata med andra personer? Det var en frustration att ha arbetat med något i tre år och känna att det fanns en sådan tydlig potential att nå ut till fler. Det var då jag fick upp ögonen för pr, det är precis det som det handlar om.

Jacob, som triggades av insikten att han inte kunde ämnesområdet, kände att han ville veta mer. Vana att arbeta med små budgetar hade han sedan innan, liksom fokus på historieberättande. Nu saknades verktygen. Där kom Berghs in i bilden. I augusti 2011 klev han för första gången in på Sveavägen 34.

Några månader senare startade Jacobs klass en delkurs, en kurs i konceptutveckling under ledning av Jonas Sevenius och David Becker från Jung. Under den första föreläsningen delade de med sig av projekt de arbetat med, visade kampanjer och delgav klassen sina tankar och insikter.

– Jag blev väldigt imponerad, minns Jacob, både av djupet och insikterna kring det de visade. Jag kände direkt att jag ville göra praktik där jag får arbeta nära personerna som faktiskt tagit fram just de här idéerna så jag gjorde mitt yttersta under kursen för att få hamna just på Jung när det närmade sig praktik. Som tur var lyckades det.

Till praktiken kom Jacob med en nyfiken inställning och hans mål var att lära sig mer.

– De hade verkligen sett till att vi fick mycket att göra. Olika arbetsgrupper hade förberett uppgifter för oss att lösa, och vi som var där ville förstås göra bra ifrån oss och lade ner väldigt mycket tid på att lösa uppgifterna. Jag märkte snart att vissa saker hade man hjälp av från utbildningen, medan andra behöver man lära sig mer om. Praktiken var en bra reality check.

– Jag får en känsla av att Jung verkligen litar på sina anställda, oavsett om man har jobbat länge eller är ny på företaget. Det kändes inte som en superhierarkisk organisation utan under praktiken kunde vi gå fram och fråga till exempel projektledare om input på något vi arbetade med.

Vad som hände efter praktikveckorna på Jung beskriver Jacob som “ett samtal”. Det handlade inte om en anställning, till en början, utan ett öppet samtal om vem man är, vad man vill och är intresserad av, vilka drivkrafter man har. Någonstans på vägen övergick samtalet i en anställning och händer skakades och papper undertecknades. Det här var i fredags. Arbetet börjar i juni.

– Att få jobb såhär snabbt och att dessutom få det på en byrå som Jung, och att få den här arbetsuppgiften som jag fått, kreatör, det är ett drömscenario. Det känns som att Jung ser det jag kan bidra med och att jag kommer få möjligheter att jobba med just det. Det gör att jag känner mig trygg. Det känns lite läskigt, men mest roligt.

Jungs vd, Claes Bodén, bekräftar det Jacob säger och tror att hans erfarenhet och personlighet kommer att passa fint på Jung.

– I synnerhet handlar det om att vi tycker att Jacob har en spännande bakgrund och lust att utveckla, samt inte minst en personlighet som jag tror passar på Jung. Den kombinationen är svår att hitta. Vi känner även att det finns en strategisk nyfikenhet i en kreativ roll. Kreativitet för kreativitetens skull är sällan relevant för oss, säger Claes.

Om några månader är det alltså dags. Jacob avslutar sin tid på Berghs och stiger in på Jung.

– Det jag är mest taggad över är att på Jung finns det så många människor med så mycket kompetens. Att få jobba bredvid dem, inspireras av dem och utvecklas själv, det är jag verkligen spänd på och det var därför jag sökte mig dit från början. Jag har lärt mig mycket på Berghs och ser fram emot att ta det ett steg till, att se hur det fungerar skarpt. Jag ser fram emot att få bidra med det jag har med mig, men går in med en lärande inställning.